Taksiuudistuksesta sovitellaan kompromissia – ministeriö on perääntymässä suunnitelmistaan

Taksiliikennettä vapautetaan maltillisemmin kuin alun perin kaavailtiin. Liikenne- ja viestintäministeriö on pakittamassa suunnitelmistaan sallia pienimuotoinen taksitoiminta ilman liikennelupaa.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan taksin ajaminen vaatii vastakin liikenneluvan ja ajoluvan.

Ministeriössä kaavailtiin mallia, jossa liikennelupaa ei olisi tarvittu, kunhan maksetut korvaukset olisivat jääneet alle 10 000 euron. Lausuntokierroksella uudistuksen epäiltiin kuitenkin lisäävän harmaata taloutta ja heikentävän taksiliikenteen turvallisuutta, minkä takia siitä ollaan luopumassa.

Liikennekaaren ideana on yhdistellä eri liikennemuotoja siten, että samalla matkalipulla voisi käyttää esimerkiksi taksia ja junaa. Julkiselle sektorille syntyy säästöä, kun kunnat ja Kela pääsevät tehokkaammin kilpailuttamaan liikennemuotoja.

– Liikennekaari on digitalisaatio-hanke, ja se edellyttää, että eri liikennemuodot ovat tasavertaisessa asemassa.

Taksiliikenteeseen ehdotetaan isoja muutoksia 4:30

Kokonaisuus on Bernerin mukaan tarkoitus saada eduskuntaan syyskuussa. Uudistuksella on kiire, sillä henkilökuljetuksista haetaan 10 prosentin säästöjä, jotka tulisivat voimaan jo ensi vuoden alusta lukien.

– Hallitus on yhteisesti sitoutunut näihin säästöihin, Berner sanoi STT:lle.

Taksiuudistusta yritetään yhä eteenpäin

Berner on valmis edistämään liikennekaarta myös kokonaan ilman taksiuudistusta, jos hallituksessa ei synny yhteisymmärrystä taksien määräsääntelyn vapauttamisesta. Hän uskoo, että Taksiliitto suhtautuu myönteisesti liikennekaareen, kunhan lupamenettelystä pidetään kiinni.

Taksisota hallituksessa: Soini tyrmäsi Bernerin esityksen 2:21

Ministeriö pyrkii edelleen löyhentämään taksien asemapaikkavelvoitetta ja muuttamaan taksien hinnoittelun markkinalähtöiseksi. Määräsääntelystä pitäisi Bernerin mukaan luopua kokonaan.

– Voimme hyväksyä sellaisen ajatuksen, että takseilla on pääsääntöinen asemapaikka. Pääsääntöinen päivystysaika olisi ilmoitettava erikseen.

Taksien hintasääntelystä oltaisiin luopumassa siten, että Liikenteen turvallisuusvirastolle Trafille jätettäisiin oikeus puuttua hinnoitteluun. Tällä hetkellä valtioneuvosto vahvistaa taksimatkan hinnan vuosittain.

Lue myös:

    Uusimmat