Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Älypuhelinsovelluksia ja prepaid-kortteja – tämä on Bernerin Liikennekaari-esitys

7:41Berner: Muutos on osa isoa kokonaisuutta
Julkaistu 18.04.2016 20:23

MTV UUTISET

Liikennekaari-esityksessä henkilö-, tavara- ja postiliikenne hoidettaisiin jatkossa älypuhelinteknologian avulla, sanoo MTV:n Seitsemän uutisissa vieraillut liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.).

Liikennekaari perustuu Bernerin mukaan lyhykäisyydessään siitä, että liikenne digitalisoidaan. Kuluttaja valitsee liikennevälineen ja saa tiedot hinnoista, matka-ajoista ja kyydin vaikutuksesta ympäristöön älypuhelimeensa tai muuhun laitteeseen.

Esitys kuitenkin koskee ainoastaan markkinaehtoista liikennettä, siis henkilö-, tavara- ja postiliikennettä. Viranomaisten järjestämään liikennöintiin kuten koulukyyteihin uudistus ei liikenne-ja viestintäministerin mukaan vaikuta.

Yksi osa esitystä on, että taksiliikenteen hinnat ja lupien määrä vapautuisivat ja taksit voisivat ottaa ihmisiä kyytiin missä tahansa. Tämä on tuonut mukanaan huolia niin taksien keskittymisestä tiettyihin keskuksiin kuin hintojen riistäytymisestä.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner ei usko hinnoittelun riistäytyvän, päinvastoin.

– Ihan erilaista kilpailua syntyy markkinoille. Ajatellaapa, mitä on syntynyt pelkästään siitä, että linja-autoliikenne vapautettiin kilpailulle, kuinka se vaikutti junaliikenteen hinnoittelulle, Berner sanoo. 

Hän lisää, että tämä kaikki tarkoittaa parempaa asiakaslähtöistä palvelua ja uusia palveluita. 

Prepaid-kortit yksityisautoilijoille

Liikenneministeri Berner siirtäisi Suomen tie-, rautatie ja meriväylä uuteen valtionyhtiöön, joka aloittaisi toimintansa vuoden 2018 alusta.

Luvassa olisi veroale, niin ajoneuvoveroon kuin polttoaineveroon. Berner hahmottelee, että teiden käytöstä maksettaisiin käytön mukaan.

– Tämä tarkoittaa samanlaista periaatetta, kun teillä on kännykkä ja te maksatte siitä liittymismaksua ja sen lisäksi teillä on datasiirrolle jonkinlainen määrään perustuva maksu tai jonkinlainen pakettimaksu, jolla maksatte oman käyttönne. Tässä on hieman samanlainen periaate: jokaisella meillä voisi esimerkiksi olla prepaid -kortti, josta voimme katsoa paljonko ajamme kilometreja ja paljonko tuotamme maksua, Berner avaa.

Käytössä olisivat siis älypuhelimet ja pre-paid -kortit, jotka ovat myös nostattaneet karvoja pystyyn muun muassa perussuomalaisten keskuudessa. 

Ministeri Berner vakuuttaa, että yksityisyys on kaiken lähtökohta.

– Viestintäministerinä vastaan tietosuojasta ja tietoturvasta. Oma lähtökohtani on se, että yksilönsuoja kulkee kaiken edellä. Sellaisia ratkaisuja, joita joskus on suunniteltu, jotka perustuvat paikantamiseen tai gps-tekniikkaan, eivät tässä suunnitelmassa tule kysymykseen, vaan tässä haetaan mobiilipalveluihin liittyviä maksuja, joilla liikkumista ei voida paikantaa.

Lisää aiheesta:

Taksilakia viilataan nyt uusiksi pikavauhtia – Timo Harakka: "Jos ei saa taksia, on vaikea neuvotella hinnastakaan"Tätä Bernerin uudistus käytännössä tarkoittaa: Autoilija maksaisi tienkäytöstä samaan tapaan kuin kännykkäliittymästäLiikenneministeri HS:lle: Autoilun kilometrihinta mahdollinen – teleoperaattorit voisivat periä maksujaTippuvatko hinnat, saako syrjäkylällä taksia? MTV listasi, mitä taksiuudistus tarkoittaa käytännössäTaksiyrittäjät kummastelevat Bernerin suunnitelmia – "Törkeitä ylihinnoitteluja tulee varmasti"MTV kokosi ministeri-infon annin: Taksiliikenteeseen ehdotetaan isoja muutoksia, väylät yhtiöitetään
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen21:38
    Kuopio

    Mikä värishow! Puijon torni verhoutui mestarin väreihin

  • Eilen20:43
    OP

    OP:n palvelujen häiriöt ohi

  • Eilen20:03
    Poliisi

    Jyväskylässä kadonnut nainen on löytynyt

  • Eilen19:34
    Sote

    Sotejohtaja: Keskustelu rahoitusmallista ajautunut vaarallisille vesille – "Uhkana kansallinen moraalikato"

  • Eilen18:36
    Viiden jälkeen

    Suomalaisissa tuberkuloosiparantoloissa elettiin villiä nuoruutta: "Monelle se oli elämän paras yhteisö"