Voimakas hiekkamyrsky sekoitti Kanariansaarten lentoliikennettä viikonloppuna. Kaikkiaan myrsky vaikutti noin 800 lentoon. Suomalaismatkailija ihmettelee matkatoimiston hidasta tiedottamista.
Suomalainen Jenni-Juulia Wallinheimo-Heimonen vietti talviloman Las Palmasissa ja Playa del Inglesissä yhdessä nelihenkisen perheensä ja isovanhempien kanssa. Loma meni muuten rattoisasti, mutta ongelmat alkoivat lähdön hetkellä.
– Lauantai-iltana alkoi taivas muuttua punaiseksi ja kurkku vähän karheaksi. Ihmiset keräilivät tavaroita pois ja tuuli kovasti, Wallinheimo-Heimonen kertoo.
Kahdeksan tuntia odottelua kentällä
Sunnuntaina perheen oli tarkoitus palata takaisin Suomeen ja he suuntasivat kentälle ennen puoltapäivää. Kun tavarat oli saatu sisään, ilmoitettiin koko kentän menevän kiinni hiekkamyrskyn vuoksi. Tunnelma oli Wallinheimo-Heimosen mukaan epätietoinen ja jonot kasvoivat nopeasti pitkiksi. Ihmiset istuivat lattialla vilteillä ja tilaa oli vähän.
– Odottelimme kiltisti varmaan iltakuuteen asti, kunnes matkatoimistolta tuli ensimmäinen pahoitteleva tekstiviesti tilanteen selvittämisestä. Se tuntui vähän oudolta, kun siihen mennessä täältä oli viety isoja kansainvälisiä ryhmiä hotelleihin.
– Yritimme ottaa yhteyttä matkatoimistoon heidän oman sovelluksensa kautta, mutta viesteihin ei vastattu. Tuli vain automaattivastaus, että oliko loma onnistunut.
Kahdeksan tunnin odottelun jälkeen Wallinheimo-Heimonen alkoi etsiä perheelleen yösijaa. Aktiivisen netin varaussivustojen selaamisen jälkeen majoitus lopulta löytyi Las Palmasista.

