Toukokuun alussa vireille pantu lentoveroaloite on edennyt viimeiselle viikolleen. Kannatuksena lokakuussa kolminkertaistanut hanke kaipaisi kuitenkin vielä tuplamäärän allekirjoituksia edetäkseen eduskunnan käsittelyyn.
Lentoveroa ajavan kansalaisaloitteen aika käy vähiin. Toukokuussa vireille pantu aloite on kolminkertaistanut kannatuksensa lokakuun aikana, mutta eduskuntaan edetäkseen allekirjoitusten määrän pitäisi vielä kaksinkertaistua.
Eduskuntakelpoinen kansalaisaloite edellyttää 50 000 allekirjoitusta, ja lentoverolla niitä on kasassa noin 25 000.
Aikaa on ensi lauantaihin, 2. marraskuuta, saakka.
– Järjestelyyn on mennyt yllättävänkin paljon aikaa, vastaa Silja Jääskeläinen, yksi projektin pääpuuhaajista.
Lokakuun aikana aloitteen suosio on kuitenkin räjähtänyt: vielä kuun 11. päivä sillä oli vain reilut 7000 allekirjoitusta, mutta seuraavan viikon aikana määrä tuplaantui.
– Olemme panostaneet markkinointiin, ja saimme mukaan tekijöitä, jotka hallitsevat sometuksen paremmin kuin me nelikymppiset, Jääskeläinen naurahtaa.
Lentovero käytössä kuudessa EU-maassa
Suurimmassa osassa maailmaa lentäminen on toistaiseksi verovapaata, niin myös Suomessa. Siinä missä henkilöautojen polttoainetta verotetaan suomessa noin eurolla per litra, voidaan jumbojettejä tankata kerosiinilla maailmanlaajuisesti verovapaasti.