Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Lentoliput kallistuivat vuodessa kymmeniä prosenttia – kysyimme Finnairin hinnoitteluvastaavalta, miksi

2:08Lentoliput kallistuivat vuodessa kymmeniä prosenttia – otimme selvää miksiLentojen hinnat ovat kallistuneet kymmeniä prosentteja vuodessa.
Julkaistu 24.03.2023 20:50
Toimittajan kuva
Lala Ylitalo

lala.ylitalo@mtv.fi

Lentoliput kallistuivat huomattavasti vuodessa. Suurin vaikutus on polttoaineen voimakkaalla hinnannousulla.

Lentojen hinnat kallistuivat helmikuussa kymmeniä prosentteja vuotta aiemmasta. Tilastokeskuksen mukaan kotimaanlennoissa hinnannousua oli liki 60 prosenttia ja ulkomaanlennoissa lähes 40 prosenttia. 

Lentoala kärsii yhä pandemian jälkeisestä resurssipulasta, mutta suurin vaikutus lippujen kallistumiseen on polttoaineen voimakkaalla hinnannousulla.

LENTOPETROLIN HINTAMTV Uutiset

Viime vuonna nähtiin lentopetrolin eli kerosiinin markkinahinnan kovin piikki vuosikausiin. Vaikka hintataso tasaantui hieman loppuvuodesta, on se yhä huomattavasti normaalia korkeammalla. 

– Pääasiallisesti se johtuu Ukrainan sodan vaikutuksesta, ja lisäksi koronapandemian jälkeen on ollut tiettyjä ongelmia lentopetrolin tuotantokapasiteetin kanssa, Finnairin  verkostosta ja hinnoittelusta vastaa johtaja Antti Tolvanen kertoo. 

Voimakasta hintavaihtelua petrolissa

Finnairille petrolin hankintaan vaikuttaa myös Yhdysvaltain dollarin vahvistuminen euroa vastaan, koska lentopetrolin kansainvälinen hinnoitteluvaluutta on Yhdysvaltain dollari. Lentopetrolin dollarihinta oli viime vuoden viimeisellä neljänneksellä noin 44 prosenttia korkeampi ja eurohinta noin 61 prosenttia korkeampi kuin vuotta aiemmin.

Lentopetrolin hinta on historiallisesti vaihdellut paljon, mutta nyt hinta on noussut poikkeuksellisesti myös raakaöljyyn nähden. 

– Se on ollut vielä kalliimpaa kuin raakaöljy. Aikaisemmin nämä seurasivat toisiaan hyvin läheisesti, mutta viime vuonna lentokerosiini lähti huomattavasti korkeammalle kuin raakaöljy, Tolvanen huomauttaa.

Hinnat tuskin alenevat tänä vuonna

Liput ovat kallistuneet jo kymmeniä prosentteja, eikä esimerkiksi kesälomamatkoja varaavien kannata odottaa suuria alennuksia.

– Osa ilmailualasta kärsii vielä resurssipulasta. Myös polttoaineen hinta on edelleen korkea ja tulee olemaan koko vuoden, Tolvanen arvioi.

Euroopan sisäisten ja kotimaan lentojen Tolvanen arvioi säilyvän tänä vuonna suurin piirtein nykyisellä hintatasolla. Polttoainekustannusten vaikutukset heijastuvat voimakkaammin kaukolentoihin.

– Kyllä se vaikuttaa lennon pituuden mukaan, eli kaukolennoissa polttoaineen osuus kustannuksissa on huomattavasti suurempi ja siellä myös vaikutus markkinahintoihin on suurempi, Tolvanen kertoo. 

Ei näy varausasteessa

Lentojen kallistuminen ei ole Finnairin eikä Suomen matkailua edistävän Visit Finlandin mukaan heijastunut voimakkaasti kuluttajien käytökseen. 

Visit Finlandin mukaan Suomeen suuntautuvissa lennoissa kesän varausaste lähentelisi jo muuten pandemiaa edeltäviä vuosia, mutta aasialaismatkailijoiden paluuta odotetaan yhä. 

– Meillä oli niin vahva se aasialaisten matkustus Suomeen ja meillä oli todella hyvät yhteydet, mutta nyt kun ne lennot ovat pidentyneet, eikä ole yhtä paljoa lentoja kuin ennen pandemiaa, niin se vaikuttaa kokonaisuuteen, Visit Finlandin analyytikko Susanne Heikkinen kertoo. 

Euroopasta ja Yhdysvalloista kesälomalaisia odotetaan Suomeen jo kuitenkin entiseen tahtiin.

Lisää aiheesta:

Kauppasota: Bensan hinta on laskenutLentoyhtiö Norwegian kaavailee muutoksia Suomen-reittiliikenteeseen syksyn aikanaFinnairille tulossa kolmas tappiollinen vuosi – korona oli yhtiölle vasta ensimmäinen isku palleaan: "Valmistaudutaan, että sulku jatkuu vuosia"Voiko bensan litrahinta nousta jopa kolmeen euroon?Ruotsissa uskotaan lentolippujen hinnan kallistuvan – taustalla ei kuitenkaan ole lentoyhtiöiden ahneusKoronavirus on lähes puolittanut autoliikenteen Suomessa – samalla bensan hinta tullut ropisten alas, litrahinnassa yli 10 sentin pudotus
LentoyhtiötLentokoneetFinnairKotimaaMatkailuPolttoaineÖljy
Talous

Tuoreimmat aiheesta

Lentoyhtiöt
  • 13.9.19:17
    Lentokoneet

    Tätä irtoamista ei toivoisi näkevän lentokoneen noustessa ilmaan – dramaattinen video Intiasta

  • 11.9.18:20
    Lentokentät

    Kaikilla lentokentillä ei enää tarvitse pakata nestettä pikkupussiin – huomaa kuitenkin nämä poikkeukset

  • 29.8.23:12
    Helsinki-Vantaa

    HS: Helsinki-Vantaalla poliisioperaatio – osa lentomatkustajista pysäytettiin

  • 29.8.18:16
    Turkki

    Media: Turkki katkaisee taloussuhteet Israelin kanssa ja sulkee ilmatilansa Israelin koneilta

  • 29.8.15:30
    Sakkotuomio

    Lentokoneesta poistettu kansanedustaja Tomi Immonen sai muhkeat sakot