Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Finnairille tulossa kolmas tappiollinen vuosi – korona oli yhtiölle vasta ensimmäinen isku palleaan: "Valmistaudutaan, että sulku jatkuu vuosia"

10:19Miten pandemian heikentämä Finnair selviää, kun Venäjän ylilennot lakkasivat?Miten pandemian heikentämä Finnair selviää, kun Venäjän ylilennot lakkasivat? Toimitusjohtaja Topi Manner kertoo.
Julkaistu 19.07.2022 09:31(Päivitetty 19.07.2022 13:05)

MTV UUTISET – STT

Huhti-kesäkuun tulos on 84 miljoonaa euroa miinuksella, yhtiö valmistautuu strategian uudelleenarviointiin.

Finnairin laihoille vuosille ei ole loppua näkyvissä. Toimitusjohtaja Topi Manner totesi huhti-kesäkuun tulosta esitellessään, että tästä vuodesta on tulossa yhtiölle kolmas peräkkäinen huomattavan tappiollinen vuosi. Toisen kvartaalin vertailukelpoinen liiketappio oli 84,2 miljoonaa, kun se vuotta aiemmin oli ollut vielä synkemmät 151,3 miljoonaa.

Vaikka tappio pieneni, korpivaellus jatkuu. Manner totesi, että Finnair kohtaa Ukrainan sodan vaikutukset pandemian heikentämänä.

Pörssissä odotuksia suurempi tappio painoi yhtiötä ja kurssi oli puolenpäivän maissa yli kahdeksan prosentin laskussa.

Epävarmuus jatkuu, koska polttoaineen hinta on historiallisen korkea, inflaatio laukkaa ja Venäjän ilmatilan sulun kestosta ei ole tietoa. Sulun takia Finnair joutuu Aasian-lennoilla kiertämään Venäjän, mikä pidentää lentoaikoja tuntitolkulla.

–  Meillä valmistaudutaan, että sulku jatkuu pitkään. Vuosia, Manner sanoi tiedotustilaisuudessa.

Heikko euro kasvattaa kerosiinilaskua

Samalla lentokerosiini on ennätysmäisen kallista. Viime vuoden loppuun verrattuna hinta on noussut 94 prosenttia. Ennätyskorkea hinta on Finnairin laskujen mukaan aiheuttanut yhtiölle noin 126 miljoonan euron lisäkustannukset huhti–kesäkuussa. Euron heikkous dollarin suhteen koventaa laskua entisestään.

–  Hintaan vaikuttaa kolme tekijää. Raakaöljyn hinta on noussut ja jalostuskapasiteetista on pulaa, jolloin jalostusmarginaalit ovat kasvaneet merkittävästi. Lentokerosiini on kallistunut enemmän kuin bensiini tai diesel. Samalla Eurooppa on matalan inflaation sodassa, mikä tuo euroalueen talouskehitykseen isoja kysymysmerkkejä, jotka ovat heikentäneet euroa, Manner luetteli.

Finnair laatii siksi uutta strategiaa heikon kannattavuuden parantamiseksi ja taloudellisen aseman vahvistamiseksi. Mannerin mukaan Finnairilta edellytetään nyt merkittävää rakenteellista uusiutumista. Tavoite on saada uusi strategia valmiiksi vuoden 2022 syksyllä.

Aiemmin tänä vuonna julkistetun 60 miljoonan euron säästöohjelman toimeenpano jatkuu.

Aasiassa Japani alkaa avautua

Myönteisiä merkkejä lentoyhtiön kannalta on ollut se, että kysyntä on lähes normalisoitunut Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Finnair arvioi lentävänsä loppukesän ja alkusyksyn aikana keskimäärin noin 70 prosentin kapasiteetilla vuoteen 2019 verrattuna.

Samalla lentomatkustuksen nopea elpyminen on aiheuttanut henkilöstöpulaa ja jättiruuhkia useilla lentoasemilla eri puolilla Eurooppaa. Ne ovat vaikuttaneet myös Finnairin lentojen täsmällisyyteen.

–  Euroopan ilmailualalta on lähtenyt jopa 100  000 työntekijää, Manner kuvaili.

Finnairin perinteinen tukijalka on ollut Aasian liikenne, mutta paluuta entiseen ei ole näköpiirissä. Sekä Kiinassa että Japanissa on vielä tiukat koronarajoitukset matkustamiselle. Japani on Mannerin mukaan todennäköisesti lieventämässä rajoituksiaan syksyn tullen.

–  Me ennakoimme, että kysyntä tulee kasvamaan.

Kiina pitää edelleen tiukasti kiinni nollakoronalinjassa. Yksittäisiä lisälentoja voidaan saada syksyn aikana.

–  On mahdollista, että Kiina avaa matkailua ensi vuoden kesäkaudella, mutta tähän liittyy vielä epävarmuutta.

Kiinalaisilla lentoyhtiöillä on kilpailuetu, kun matkailu aikanaan avautuu uudelleen. Ne voivat lentää Venäjän yli, kun eurooppalaiset ja japanilaiset yhtiöt joutuvat kiertoreiteille.

Lisää aiheesta:

Toimitusjohtaja lupaa: Finnair ei ole ensi vuonna vertailussa Euroopan huonoin lentoyhtiöFinnairin tulos ylitti odotukset, pakettimatkat viedään käsistä: "Näyttää siltä, että matkustus on viimeisiä asioita, josta tingitään"Lentoyhtiö Norwegian kaavailee muutoksia Suomen-reittiliikenteeseen syksyn aikanaFinnairin tulos vajoaa yhä syvemmälle – loppuvuosi on epävarmuutta täynnäKoronavirus rankaisee Finnairia jopa kymmenillä miljoonilla euroilla, edessä on vaikea kevät: "Kun katsomme, miten lentojen varaukset ja kysyntä kehittyvät..."Norwegian vilautti kohuttuihin Boeing 737 MAX -koneisiin palaamista jo lokakuussa – vaikeuksissa ollut yhtiö sai kammettua taloutensa kasvuun
FinnairTalousPolttoaineKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Finnair
  • 29.11.09:28
    Lentokoneet

    Finnairin Airbus A320-koneiden turvallisuuspäivitykset tehty – lauantaina lennetään normaalisti

  • 29.11.06:25
    Lentokentät

    Airbusin koneisiin määrätään turvallisuuspäivityksiä – näin se vaikuttaa Finnairiin

  • 24.11.05:38
    Lentokentät

    Nämä asiat vaikuttavat siihen, minne suomalaisia lennätetään: Kymmeniä vaihtoehtoja pöydällä

  • 17.11.17:17
    Lentäminen

    KKV esittää: Finnairille 7,6 miljoonan euron sakko harhaanjohtavien tietojen antamisesta

  • 1.11.07:14
    Lentoyhtiöt

    Finnair ei suostunut kuljettamaan pyörätuolia matkustamossa – asiakas syytti syrjinnästä