Lentokone sai lähtöluvan, vaikka kiitotie oli varattu – tutkimusryhmä selvittää Helsinki-Vantaan vaaratilanteen

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) kokosi vielä keskiviikkona tutkintaryhmää selvittämään Helsinki-Vantaan lentoasemalla tiistaina sattunutta vakavaa vaaratilannetta.

Vakavassa vaaratilanteessa Helsinki-Vantaalla ollut kone oli matkalla Riikaan, ja kyydissä oli 60 matkustajaa. Kyseessä oli Finnairin lento, jota operoi lentoyhtiö Norra.

Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmi kertoo STT:lle, että tutkinnassa tarvitaan lennonjohdon osaamista, mutta tutkintaryhmän ytimessä on organisaatiotutkimuksen osaaminen.

– Sanoisin, että emme pääse kiinni tapahtumien ennaltaehkäisyyn sillä, että syyllistämme lennonjohtajaa.

– Meidän täytyy päästä kiinni niihin työmenetelmiin ja proseduureihin, että me ymmärrämme sitä, miksi siellä on tehty ja toimittu kuin on toimittu, Nurmi sanoo.

Helsinki-Vantaan lennonvarmistuspalvelut siirtyivät viime vuoden huhtikuussa Finavialta ANS Finlandille.

Tuolloin Finavian lennonvarmistustoiminnan henkilöstö siirtyi ANS Finlandin palvelukseen vanhoina työntekijöinä.

– Käytännössä tehtävää hoitavat siis samat ihmiset kuin aiemminkin, mutta oikeushenkilö, mihin heidät on organisoitu, on eri.

Nurmen mukaan tutkinnassa on kuitenkin tarkasteltava myös sitä, onko yhtiöittämisellä voinut olla jotain merkitystä vaaratilanteen syntymiseen.

Tutkintaryhmä koettaa välttää ennakkoasetelmien luomista.

– Se helposti vääristää työtä ja lopputulosta, Nurmi toteaa.

Helsinki-Vantaan lentoasema laajenee 2:08

Lue myös:

    Uusimmat