Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) kokosi vielä keskiviikkona tutkintaryhmää selvittämään Helsinki-Vantaan lentoasemalla tiistaina sattunutta vakavaa vaaratilannetta.
Vakavassa vaaratilanteessa Helsinki-Vantaalla ollut kone oli matkalla Riikaan, ja kyydissä oli 60 matkustajaa. Kyseessä oli Finnairin lento, jota operoi lentoyhtiö Norra.
Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmi kertoo STT:lle, että tutkinnassa tarvitaan lennonjohdon osaamista, mutta tutkintaryhmän ytimessä on organisaatiotutkimuksen osaaminen.
– Sanoisin, että emme pääse kiinni tapahtumien ennaltaehkäisyyn sillä, että syyllistämme lennonjohtajaa.
– Meidän täytyy päästä kiinni niihin työmenetelmiin ja proseduureihin, että me ymmärrämme sitä, miksi siellä on tehty ja toimittu kuin on toimittu, Nurmi sanoo.
Helsinki-Vantaan lennonvarmistuspalvelut siirtyivät viime vuoden huhtikuussa Finavialta ANS Finlandille.
Tuolloin Finavian lennonvarmistustoiminnan henkilöstö siirtyi ANS Finlandin palvelukseen vanhoina työntekijöinä.
– Käytännössä tehtävää hoitavat siis samat ihmiset kuin aiemminkin, mutta oikeushenkilö, mihin heidät on organisoitu, on eri.
