Helsinki-Vantaan lentoaseman perjantaisen vaaratilanteen tutkinnassa on tarkoitus torstaina päästä kuuntelemaan tallenteita lennonjohdon ja lentokoneiden yhteydenpidosta.
Ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen Onnettomuustutkintakeskuksesta kertoo, että lisäksi tavoitteena on tuolloin katsoa tutkavideoita.
– Torstaina saamme lennonjohtospesialistimme kokoon. Silloin aloitamme käytännössä sen työn.
Helsinki-Vantaalla syntyi vakava vaaratilanne, kun Finnairin rullaava matkustajakone sai lennonjohdolta luvan ylittää kiitotien, johon oli samaan aikaan laskeutumassa SAS:n lento. Finnairin ohjaajat havaitsivat lähestyvän koneen eivätkä lähteneet ylittämään kiitotietä.
Aaltonen ei vielä tiedä koneiden tarkkaa matkustajamäärää, mutta konetyypit ovat tiedossa. Finnairin kone oli Airbus A319 ja SAS:n lento oli CityJetin operoima CRJ900, Aaltonen kertoo.
– Sehän (CRJ900) oli jo laskukiidossa eli maassa, kun tämä lupa tuli.
– Finnairin kone ei lähtenyt liikkeelle, joten turvamarginaalit säilyivät. Mutta tämä on tärkeä tutkia. Joissakin toisissa olosuhteissa seuraukset olisivat tietysti voineet olla hyvinkin vakavat.
Ensi viikolla ehkä lisätietoa
Aaltonen arvioi, että tapauksesta saatetaan kertoa lisätietoja ensi viikolla. Tässä vaiheessa tutkinnan kokonaisuudessaan arvioidaan kestävän puolesta vuodesta vuoteen.
