Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Finnairin kone luisteli päin opastekylttiä Helsinki-Vantaalla – Otkes: Kenttäalueen liukas osa olisi pitänyt sulkea

Tomi Natri/All Over Press
Julkaistu 10.11.2021 12:25
Toimittajan kuva

Juulia Jaulimo

juulia.jaulimo@mtv.fi

Onnettomuustutkintakeskus on saanut valmiiksi tutkinnan tapauksesta, jossa Finnairin Tokioon lähdössä ollut kone luisteli päin opaskylttiä Helsinki-Vantaalla viime helmikuussa. Otkes huomauttaa, että lentokentän turvallisuudesta pitäisi pystyä huolehtimaan myös pandemian aikana ja liukkaalla kelillä ja jos se ei ole mahdollista, kenttäalueen osia tulisi sulkea.

Finnairin Airbus A350 -tyyppinen lentokone liukui osin ulos liukkaalta rullaustieltä Helsinki-Vantaan lentoasemalla alkuillasta viime helmikuussa.

Onnettomuustutkintakeskus aloitti aiheesta tutkinnan ja tiedottaa nyt, että lentoaseman pitäjän pitää pystyä varmistamaan kenttäalueen turvallisuus lentoliikenteelle myös vaikeissa keliolosuhteissa ja esimerkiksi pandemian aikana. 

– Jos tätä ei voida tehdä, kenttäalueen osia täytyy tarvittaessa sulkea, toteaa tutkinnanjohtaja Janne Kotiranta.  

– Vastuuta turvalliselle toiminnalle vaikeissa keliolosuhteissa ei voi jättää vain miehistön suoriutumisen varaan.

Helsinki-Vantaan lentoaseman talvikunnossapidon henkilöstöä oli vähennetty noin puoleen vuoden 2020 lopulla COVID-19-pandemian ja lentoliikenteen vähentymisen seurauksena. Otkesin mukaan organisaatiomuutos ja sen hallinta oli jäänyt lentoaseman pitäjän harteille ja riskiarvio ja turvallisuuspoikkeamien hallinta olivat jääneet puutteellisiksi.

Tämä vaikutti Otkesin mukaan osaltaan onnettomuuteen liukkaan kelin lisäksi. 

Vaaratilanteen vakavuutta ei oivallettu

Otkesin mukaan selvisi myös, ettei lennonrekisteröintilaitteita varmistettu asianmukaisesti vaaratilanteen jälkeen, koska vaaratilanteen vakavuutta ei oivallettu. Lentokoneen miehistölle ei myöskään ollut käytännön ohjeita ohjaamon äänitallentimen varmistamiseen. Toimenpide olisi ollut tärkeä tapahtumien syiden selvittämiseksi. 

Otkes antaa kolme suositusta, jotta vastaavilta tilanteilta vältyttäisiin jatkossa. Ensimmäinen koskee kenttäalueiden sulkemista koskevan päätöksenteon selkiyttämistä. 

– Finavia Oyj:tä suositetaan kehittämään selkeät päätöksenteon kriteerit ja menettelyt lentoaseman kenttäalueen tai sen osien sulkemiseen keliolosuhteiden vuoksi tai varmistamaan edellytykset niiden turvalliselle käytölle.

Kaksi suosituksista on kohdennettu Liikenne- ja viestintävirastolle. 

– Liikenne- ja viestintävirastoa suositetaan kehittämään valvontaa ilmailuorganisaatioiden toimintakentän nopeiden ja merkittävien muutosten varalta sekä tukemaan olemassa olevien organisaatioiden omavalvontaa, Otkes tiedottaa.

– Lisäksi tulee varmistaa, että lentoyhtiöiden käytännön toimintaohjeistukset sisältävät lennonrekisteröintilaitteiden varmistamisen.

Lue myös: Pääkallokeli ei kiusannut pelkästään autoilijoita: Finnairin kone luisteli päin kylttiä Helsinki-Vantaalla

Lisää aiheesta:

Pääkallokeli ei kiusannut pelkästään autoilijoita: Finnairin kone luisteli päin kylttiä Helsinki-VantaallaMatkustajat olivat vaarassa imeytyä lentokoneen moottoriin evakuoinnin aikana Helsinki-Vantaalla, selviää Otkesin tutkinnasta – myös Finavian toiminnassa puutteita: "Evakuointitilanne on aina vakava"Turun lentokentällä tapahtui syksyllä 2017 vaaratilanne, joka sai viranomaiset reagoimaan – "Se olisi voinut päätyä lento-onnettomuudeksi"Ruotsalainen kone laskeutui Kokkola-Pietarsaaren kentälle ilman lupaa, vaikka kiitotiellä oli työkoneita – vakavasta vaaratilanteesta pyyhkeitä lennonjohdon koulutukselleMatkustajakone teki hätälaskun Turkuun savuhavainnon takia, osa matkustajista jäi noukkimaan matkatavaroita – tutkinta paljasti vakavia puutteita evakuoinnissaHelsinki-Vantaalla oli peräkkäisinä päivinä suuronnettomuus lähellä – matkustajakoneelle annettiin lähtölupa kiitotielle, jossa jo kolme konetta töissä
Lento-onnettomuudetFinnairHelsinki-VantaaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Lento-onnettomuudet
  • pe17:12
    Dubai

    Hävittäjä syöksyi tulipallona maahan yleisön edessä Dubaissa

  • 10.11.15:43
    Venäjä

    Karmiva video: Helikopteri katkesi Venäjällä kesken lennon

  • 8.11.06:15
    Yhdysvallat

    Ilmavoimien ex-pääkoelentäjä kertoo mahdollisen syyn rahtikoneen moottorin putoamiselle

  • 6.11.18:05
    Mielenterveys

    Viswashkumar Ramesh jäi eloon, kun 241 matkustajaa kuoli ympärillä – elämä ei palannut ennalleen

  • 5.11.23:55
    Yhdysvallat

    Rahtikone syöksyi maahan Yhdysvalloissa – 11 kuollut