Pääkallokeli ei kiusannut pelkästään autoilijoita: Finnairin kone luisteli päin kylttiä Helsinki-Vantaalla

Tärkeimmät niksit talviautoiluun – paina mieleesi nämä kolme keskeisintä asiaa 9:22
Viiden jälkeen -ohjelmassa kerrottiin, kuinka talvi tuo autoiluun seikkoja, joihin tulee kiinnittää erityistä huomiota.

Viime sunnuntai 21. helmikuuta oli hankala päivä autoilijoille. Taivaalta iltasella sataneen jäätävän tihkusateen takia ainakin Etelä-Suomessa autoilijoiden piti paikoin pudottaa merkittävästi ajonopeuksia erittäin liukkaaksi muuttuneiden ajoväylien takia.

Liukasta oli myös Helsinki-Vantaan lentokentällä, jossa onnettomuustutkintakeskus OTKES on aloittanut alustavan selvityksen Finnairin Airbus A350-900 -lentokoneen törmättyä päin opastinkylttiä. Asiasta uutisoi ensimmäisenä lentoposti.fi -sivusto.

Finnairin koneen oli määrä lähteä Japaniin Tokion Naritaan. Lento jouduttiin perumaan törmäyksen takia. 

OTKESin johtavan tutkijan Janne Kotirannan mukaan Finnairin lentokone luisui oletettavasti keliolosuhteiden takia rullaustiellä siten, että kone kopsautti moottorilla rullaustien opastekylttiin.

– Nämä kyltit on rakennettu siten, että ne aiheuttaisivat mahdollisimman vähän vahinkoa. Tämmöinen lentokoneen hallinnan menetys rullauksessa siellä on tapahtunut. Sen verran kone on luisunut siltä normaalilta rullausreitiltä, jossa koneen pitäisi mennä. Siellä tulevat sitten kyltit vastaan jossain vaiheessa. Sopivasti Isoimpana ja uloimpana tuonkaltaisessa liikennelentokoneessa on juuri moottori, joka sitten on osunut kylttiin, Kotiranta kertoo.

Kone oli lentoposti.fi:n mukaan rullannut pois jäänpoistokäsittelystä kun se osui kylttiin. Rullausnopeus ei ole Kotirannan mukaan ollut tilanteessa mitenkään merkittävä. 

Tutkitaan vakavana vaaratilanteena 

OTKES tutkii tilannetta vakavana vaaratilanteena. Tutkinta on toistaiseksi alustava. Kotirannan mukaan ilmailussa tilanteiden vakavuutta arvioidaan kolmiportaisesti, joista vakava vaaratilanne on keskimmäisenä. 

– On vaaratilanteita, vakavia vaaratilanteita ja onnettomuuksia ja tämä on nyt siinä keskimmäisessä sektorissa. Tästä ei onnettomuutta saa aikaiseksi meidän määritelmien mukaan. Törmäys kuin törmäys kuitenkin. Näitä arvioidessamme mietitään kuinka todennäköistä onnettomuus olisi ollut tai vakava vaaratilanne. Tässä tapauksessa ei tullut mittavia materiaalisia vahinkoja, Kotiranta valaisee.

Tutkinta on toistaiseksi alustava, ennen kuin varsinainen tutkintaryhmä saadaan kasaan. 

Ennen ryhmän kasaamista mennään pääsääntöisesti aina tällaisella alustavalla tutkinnalla. Jos päädytään täyteen tutkintaan, ryhmä nimetään. Jos alustavissa tutkinnoissa ei kuitenkaan löydetä sellaista hyvää pihviä, eikä ole tutkintavelvollisuutta, niin tutkinta jää vain alustavaksi.

A350-koneen sunnuntaisen törmäilyn kaltaiset tapahtumat eivät Kotirannan mukaan ole kovinkaan yleisiä. Toisinaan juuri Suomen vaihtelevat talvisääolosuhteet kuitenkin aiheuttavat hankaluuksia. 

Haastavat sääolosuhteet eivät kuitenkaan yksinään riitä selitykseksi tapahtuneelle. Näin totesi OTKESin johtaja Veli-Pekka Nurmi tviitissään tiistaina 

Lue myös:

    Uusimmat