Viime sunnuntai 21. helmikuuta oli hankala päivä autoilijoille. Taivaalta iltasella sataneen jäätävän tihkusateen takia ainakin Etelä-Suomessa autoilijoiden piti paikoin pudottaa merkittävästi ajonopeuksia erittäin liukkaaksi muuttuneiden ajoväylien takia.
Liukasta oli myös Helsinki-Vantaan lentokentällä, jossa onnettomuustutkintakeskus OTKES on aloittanut alustavan selvityksen Finnairin Airbus A350-900 -lentokoneen törmättyä päin opastinkylttiä. Asiasta uutisoi ensimmäisenä lentoposti.fi -sivusto.
Finnairin koneen oli määrä lähteä Japaniin Tokion Naritaan. Lento jouduttiin perumaan törmäyksen takia.
OTKESin johtavan tutkijan Janne Kotirannan mukaan Finnairin lentokone luisui oletettavasti keliolosuhteiden takia rullaustiellä siten, että kone kopsautti moottorilla rullaustien opastekylttiin.
– Nämä kyltit on rakennettu siten, että ne aiheuttaisivat mahdollisimman vähän vahinkoa. Tämmöinen lentokoneen hallinnan menetys rullauksessa siellä on tapahtunut. Sen verran kone on luisunut siltä normaalilta rullausreitiltä, jossa koneen pitäisi mennä. Siellä tulevat sitten kyltit vastaan jossain vaiheessa. Sopivasti Isoimpana ja uloimpana tuonkaltaisessa liikennelentokoneessa on juuri moottori, joka sitten on osunut kylttiin, Kotiranta kertoo.
Kone oli lentoposti.fi:n mukaan rullannut pois jäänpoistokäsittelystä kun se osui kylttiin. Rullausnopeus ei ole Kotirannan mukaan ollut tilanteessa mitenkään merkittävä.

