Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Pääkallokeli ei kiusannut pelkästään autoilijoita: Finnairin kone luisteli päin kylttiä Helsinki-Vantaalla

9:22Tärkeimmät niksit talviautoiluun – paina mieleesi nämä kolme keskeisintä asiaaViiden jälkeen -ohjelmassa kerrottiin, kuinka talvi tuo autoiluun seikkoja, joihin tulee kiinnittää erityistä huomiota.Lehtikuva
Julkaistu 24.02.2021 22:38
Toimittajan kuva

Pyry-Jukka Peltomäki

pyry-jukka.peltomaki@mtv.fi

Viime sunnuntai 21. helmikuuta oli hankala päivä autoilijoille. Taivaalta iltasella sataneen jäätävän tihkusateen takia ainakin Etelä-Suomessa autoilijoiden piti paikoin pudottaa merkittävästi ajonopeuksia erittäin liukkaaksi muuttuneiden ajoväylien takia.

Liukasta oli myös Helsinki-Vantaan lentokentällä, jossa onnettomuustutkintakeskus OTKES on aloittanut alustavan selvityksen Finnairin Airbus A350-900 -lentokoneen törmättyä päin opastinkylttiä. Asiasta uutisoi ensimmäisenä lentoposti.fi -sivusto.

Finnairin koneen oli määrä lähteä Japaniin Tokion Naritaan. Lento jouduttiin perumaan törmäyksen takia. 

OTKESin johtavan tutkijan Janne Kotirannan mukaan Finnairin lentokone luisui oletettavasti keliolosuhteiden takia rullaustiellä siten, että kone kopsautti moottorilla rullaustien opastekylttiin.

– Nämä kyltit on rakennettu siten, että ne aiheuttaisivat mahdollisimman vähän vahinkoa. Tämmöinen lentokoneen hallinnan menetys rullauksessa siellä on tapahtunut. Sen verran kone on luisunut siltä normaalilta rullausreitiltä, jossa koneen pitäisi mennä. Siellä tulevat sitten kyltit vastaan jossain vaiheessa. Sopivasti Isoimpana ja uloimpana tuonkaltaisessa liikennelentokoneessa on juuri moottori, joka sitten on osunut kylttiin, Kotiranta kertoo.

Kone oli lentoposti.fi:n mukaan rullannut pois jäänpoistokäsittelystä kun se osui kylttiin. Rullausnopeus ei ole Kotirannan mukaan ollut tilanteessa mitenkään merkittävä. 

Tutkitaan vakavana vaaratilanteena 

OTKES tutkii tilannetta vakavana vaaratilanteena. Tutkinta on toistaiseksi alustava. Kotirannan mukaan ilmailussa tilanteiden vakavuutta arvioidaan kolmiportaisesti, joista vakava vaaratilanne on keskimmäisenä. 

– On vaaratilanteita, vakavia vaaratilanteita ja onnettomuuksia ja tämä on nyt siinä keskimmäisessä sektorissa. Tästä ei onnettomuutta saa aikaiseksi meidän määritelmien mukaan. Törmäys kuin törmäys kuitenkin. Näitä arvioidessamme mietitään kuinka todennäköistä onnettomuus olisi ollut tai vakava vaaratilanne. Tässä tapauksessa ei tullut mittavia materiaalisia vahinkoja, Kotiranta valaisee.

Tutkinta on toistaiseksi alustava, ennen kuin varsinainen tutkintaryhmä saadaan kasaan. 

Ennen ryhmän kasaamista mennään pääsääntöisesti aina tällaisella alustavalla tutkinnalla. Jos päädytään täyteen tutkintaan, ryhmä nimetään. Jos alustavissa tutkinnoissa ei kuitenkaan löydetä sellaista hyvää pihviä, eikä ole tutkintavelvollisuutta, niin tutkinta jää vain alustavaksi.

A350-koneen sunnuntaisen törmäilyn kaltaiset tapahtumat eivät Kotirannan mukaan ole kovinkaan yleisiä. Toisinaan juuri Suomen vaihtelevat talvisääolosuhteet kuitenkin aiheuttavat hankaluuksia. 

Haastavat sääolosuhteet eivät kuitenkaan yksinään riitä selitykseksi tapahtuneelle. Näin totesi OTKESin johtaja Veli-Pekka Nurmi tviitissään tiistaina 

Lisää aiheesta:

Finnairin kone luisteli päin opastekylttiä Helsinki-Vantaalla – Otkes: Kenttäalueen liukas osa olisi pitänyt sulkeaTurun lentokentällä tapahtui syksyllä 2017 vaaratilanne, joka sai viranomaiset reagoimaan – "Se olisi voinut päätyä lento-onnettomuudeksi"Matkustajakone laskeutui aamulla Helsinki-Vantaalle rikkinäisellä renkaalla – kyydissä 86 ihmistä: Tutkinta aloitettuHelsinki-Vantaalla eilen sattunut vaaratilanne puhututtaa asiantuntijoita – tuliko tieto liian myöhään? "Tähän päivään mennessä sellaista puhelua ei ole tullut"Vaaratilanne Helsinki-Vantaan lentokentällä: Matkustajakone laskeutui varatulle kiitotielle – "Lennonjohto antoi Norwegianin koneelle ylösvetokäskyn, mutta siihen ei reagoitu"Otkes tutkii myös Savonlinnan kiitotien olosuhteita – "Suomessa täytyy pystyä turvallisesti talviolosuhteissa liikennöimään"
Helsinki-VantaaTalviLentokoneetFinnairKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Helsinki-Vantaa
  • ma20:41
    Vantaa

    Vantaalle tulee ratikka

  • 16.10.18:51
    Liikenneonnettomuudet

    Poliisiauto kaatui Kehä kolmosella Vantaalla takaa-ajotilanteessa

  • 12.10.20:20
    Raha

    Miehen matkalaukusta löytyi väärennetty setelipinkka poikineen – kummallinen musiikkivideoselitys ei mennyt läpi oikeudessa

  • 14.9.14:51
    Finnair

    Finnairin lento palasi Helsinkiin kahdesti teknisen vian vuoksi – kuuden tunnin viivästys

  • 10.9.17:50
    Ukrainan sota

    Suomalaismatkustajat eivät Puolan tilannetta hätkähtäneet, mutta tulevaisuus jännittää: "Riippuu, mitä Venäjä päättää tehdä"