CIA:n vankilennot: VIP-käyttöön muutettu kone epäilytti eniten

20. syyskuuta 2004 kello 16.18 Helsinki-Vantaan lentokentälle laskeutui sinivalkoinen Boeing 707-matkustajakone Afganistanista. Kone oli lähtenyt Kabulissa sijaitsevalta Bagramin sotilaskentältä. Se viipyi Suomessa yön yli ja jatkoi matkaa seuraavana aamuna kello 8.04 Washingtoniin.  

Lento N88ZL kummastutti CIA:n vankilentoja selvittänyttä oikeusasiamiehen esittelijäneuvos Pasi Pölöstä niin paljon, että apuun pyydettiin myös keskusrikospoliisi. Mitään esitutkintaa siitä ei aloitettu, mutta oikeusasiamies tarvitsi poliisin apua ei-virkamiesten puhuttamiseen.

Epäilyksiä herätti koneen lentoreitti: Guantanamo - Bagram - Helsinki - Washington DC - Miami sekä se, että konetta oli tiettävästi käytetty muualla vankilentoihin. Outona pidettiin myös sitä, että lentokenttämaksu hoidettiin käteisellä.

Lentokoneessa makuuhuoneita

Tavanomaisesta matkustajakoneesta ei ollut kyse, vaan amerikkalaisen Lowa Ltd:n omistama 707 on muutettu VIP-käyttöön soveltuvaksi. Siinä on mm. kolme makuuhuonetta ja kolme kylpyhuonetta. Matkustajia mahtuu mukaan 30.

Kun epäilykset vankilennoista 2006 heräsivät, ulkoministeriö pyysi tästäkin lennosta selvitystä amerikkalaisilta, mutta Yhdysvaltain suurlähetystön vastauksessa ei käsitelty yksittäisiä lentoja.

Sen tarkemmin lennon matkustajia ei selvitelty, mikä nyt kostautui.

Tietoja ei enää löydy

Oikeusasiamiehen vankilentoselvityksessä - vajaa kymmenen vuotta myöhemmin - yritettiin selvittää tarkemmin lennon vaiheita ja matkustajia.

Rajavartioston tiedostoissa ei passi- tai muita tietoja enää ollut, koska laki edellytti niiden hävittämistä viimeistään 2008. Haastatteluissa sen paremmin rajan kuin tullin työntekijät eivät muistaneet konetta.

Lennon paperiasiat hoitanut Servisairin henkilö kertoi, että maahuolintapalvelut oli tilattu faksilla ja puhelimitse kanadalaisesta Skyplan-yhtiöstä. Huolitsijalle oli sanottu, että koneessa on yhdeksän hengen miehistö ja 13 matkustajaa. Miehistöstä oli nimilista, mutta matkustajaluetteloa ei Servisairille koskaan toimitettu.

Huolintayhtiön edustaja ei käynyt koneessa silloin kun se oli Helsinki-Vantaalla.

Huolintayhtiö oli tilannut yleisen käytännön mukaan majoituksen ja kuljetukset. Käytössä oli 22 yhden hengen huonetta SAS Radisson Plaza -hotellista Helsingistä ja kaksi tilataksia.

Finavian puolesta lentokenttämaksun vastaanottanut ei muistanut lentoa tai että siinä olisi ollut jotain poikkeuksellista. Kuittia maksusta ei enää löytynyt.

Taksinkuljettaja muistaa

Keskusrikospoliisin tutkija jututti taksinkuljettajan ja hotellin henkilökuntaa.

Taksiyrityksen mukaan kyyti oli otettu lentokentän Business flight centeristä. Henkilöitä oli ollut ensin 12-14. Miehistön lisäksi mukana oli 20-25 -vuotiaita miehiä siviilivaatteissa, mutta joillain oli ollut mukana armeijan vaatteita.

Miehillä oli poikkeuksellisesti omat ruuat kärryssä ja taksimatkalla oli puhuttu tietokoneista.

Myöhemmistä sähköposteista selvisi, että lentokentältä oli kuljetettu 22 henkilöä hotelliin ja seuraavana aamuna takaisin lentokentälle.

Hotellissa vesiperä

Miesten henkilöllisyys ei auennut hotellistakaan, koska sen tietokonejärjestelmät oli uusittu vuoden 2004 jälkeen, eikä vanhoja hotellikortteja ollut tallessa.

Krp tuli siihen johtopäätökseen, että ainakin osa matkustajista oli sotilaita.

Oikeusasiamies kyseli monilta tahoilta myös tästä lennoista. Sen paremmin esimerkiksi suojelupoliisi, puolustusministeriö tai pääesikunta eivät tienneet mitään.

- Suoritetuilla selvityksillä ja puhutuksilla ei ole saatu varmuutta siitä keitä kyseisessä lentokoneessa on ollut ja kuinka monta henkilöä Suomeen on matkustanut. Tutkinnassa ei saatu vahvistusta tai näyttöä siitä, että lentokoneessa olisi ollut henkilöitä kiinniotettuina vastoin tahtoaan 20.-21.9.2004, oikeusasiamiehen päätöksessä todetaan.

Lue myös:

    Uusimmat