Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Lennonjohdon kysymys lentäjälle juuri ennen Örebron onnettomuutta jäi ilman vastausta – 9 ihmistä menehtyi turmassa

0:31Lentokone putosi ja syttyi tuleen Ruotsin Örebrossa, yhdeksän menehtyi – kuvaa turmapaikaltaTältä turmapaikalla näyttää.
Julkaistu 09.07.2021 12:39
Toimittajan kuva
Jouko Luhtala

jouko.luhtala@mtv.fi

Lennonjohtotornista lähetettiin viestejä Ruotsin Örebron turmakoneelle juuri ennen kuin yhdeksän ihmisen hengen vaatinut onnettomuus tapahtui, kertoo Aftonbladet.

Lentokoneessa oli lentäjän lisäksi kahdeksan laskuvarjohyppääjää. Vähän ennen onnettomuutta lennonjohtotornista lähetettiin kysymys turmakoneen lentäjälle.

– Voitko tarkistaa transponderisi?

Lentäjä ei vastannut lennonjohtotornille. 

Transponderi eli toisiotutkavastain lähettää ilmavalvonnalle kooditunnisteen, jonka perusteella lentokone voidaan yksilöidä. Toisiotutkajärjestelmä on modernin lentoliikenteen ohjauksen perusta. Sen avulla lennonjohto voi seurata sujuvasti lentoliikennettä.

Ennen nousun aloittamista turmakoneen lentäjä ilmoitti lennonjohdolle olevansa valmis lähtöön. Lennonjohto puolestaan kysyi, montako matkustajaa on kyydissä.

– Meitä on yhdeksän, joista kahdeksan hyppääjää, lentäjä vastasi ja kertoi lentosuunnitelman.

Lento-onnettomuuden tutkinta on kesken, eikä turman syytä vielä tiedetä.

Lue myös: Ruotsin turmakone tuskin ehti edes sadan metrin korkeuteen – asiantuntija vertasi tapausta Jämijärven onnettomuuteen

Lisää aiheesta:

CNN: Turmahelikopterin ja lennonjohdon välinen keskustelu julkiJapanin tragedia: Miten laskeutuva kone voi törmätä kiitoradalla olevaan koneeseen? Suomalaisasiantuntija vastaaRuotsin Örebron tuhoisan lentoturman tutkinta jatkuu: "Otamme mielellämme vastaan videomateriaalia"Tässäkö syy Uumajan traagiseen lentoturmaan? Turmakone oli liian painava Ruotsin turmakoneessa ei ollut mustaa laatikkoa – tutkinta voi kestää vuodenReutersin lähde: Etiopian turmakoneen vauhti oli poikkeuksellisen kova – lentäjä pyysi ennen koneen putoamista lupaa palata kentälle
Lento-onnettomuudetRuotsiUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Lento-onnettomuudet
  • 30.10.19:38
    Lentokoneet

    Pakkolaskun tehneen lentokoneen luultiin törmänneen meteoriittiin – oikea syy onkin ehkä ihan muu

  • 28.10.11:45
    Jämijärven turma

    Tutkinta valmis: Jämijärven lento-onnettomuus todennäköisesti usean asian loppusumma

  • 27.10.20:27
    Lentokoneet

    Sotilaskone oli törmätä autoihin – kuljettaja kuvasi kaiken

  • 24.10.16:18
    Pelastuslaitos

    Vesitaso on tehnyt pakkolaskun Salossa

  • 20.10.07:32
    Lentokoneet

    Lentokone suistui mereen Hongkongissa