Viime yönä Ruotsin Örebrossa alkanut lento-onnettomuustutkinta jatkuu tänään perjantaina. Yksityiskohdat turman syistä ovat vielä vähissä.
Palomestari Per-Ove Staberydin mukaan kaikki lento-onnettomuudessa mukana olleet yhdeksän ihmistä olivat jo menehtyneet ensiavun saapuessa paikalle.
– Ihmishenkiä ei ollut pelastettavissa, hän totesi Expressenin mukaan.
"Tarvitsemme koko päivän"
Ruotsin siviililento-onnettomuuksien tutkimuspäällikkö Peter Swaffer saapui lentoturman tapahtumapaikalle myöhään eilen illalla kahden muun onnettomuustutkijan kanssa.
– Haastattelimme silminnäkijöitä ja lennonjohtotornin henkilöstöä. Tutkimme lentokonetta ja onnettomuuspaikkaa. Oli jo yö ja pimeää. Tarvitsemme päivänvaloa ja koko päivän, Swaffer kertoi Expressenille.
Swaffer ei vielä osannut arvioida onnettomuuden syytä.
– Lentokone on osittain hajonnut ja osa siitä oli tulessa. Vielä on mahdotonta sanoa, mitä tapahtui.
Se kuitenkin tiedetään, että lentokone syöksyi alas hyvin pian lentoonlähdön jälkeen.
– Kone lensi 50–100 metrin korkeudella. Se oli lähellä maata.
Yli 50 vuotta vanha kone
Lentoalan ammattilainen Hans Kjäll puolestaan otti Expressenin haastattelussa esille turmakoneen iän. Kyseinen DHC2 Turbo Beaver -kone oli rakennettu vuonna 1966.
– Se oli yli 50 vuotta vanha. Vanhan lentokoneen runkoon tulee murtumia, Kjäll totesi Expressenin mukaan.
Kjäll ei tarkemmin ottanut kantaa onnettomuuden syyhyn. Hän kuitenkin totesi, että noin viidennes kaikista lento-onnettomuuksista tapahtuu lentojen alkuvaiheessa.
Dagens Nyheterille antamassaan haastattelussa Kjäll nosti esille Suomen Jämijärven lento-onnettomuuden. Vuonna 2014 pienkone putosi maahan ja syttyi palamaan. Koneessa olleista 11:sta kahdeksan kuoli.

