Euroopan lentoliikenne on kärsinyt läpi kesäkauden mittavista ongelmista kentillä. Työvoimapula ja lakot ovat aiheuttaneet ruuhkia, lentojen viivästymisiä sekä peruuntumisia. Tilanne ei näytä paranevan merkittävästi vielä elokuussakaan.
Suomessa Kuluttaja- ja kilpailuvirasto on saanut tänä kesänä noin 200 yhteydenottoa, kun lentojen myöhästymisestä ja peruuntumisista on tullut erimielisyyksiä lentoyhtiöiden kanssa.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Annina Huolman kertoo, että korvauksia ei saa mielipahasta tai harmista. Kenttähenkilökunnan työvoimapulasta aiheutuvat lentojen merkittävät viivästykset eivät myöskään anna automaattisesti aihetta korvausvaatimuksiin.
– Tyypillisesti ruuhkat eivät ole lentoyhtiön vaikutusmahdollisuuksien sisällä. Jos lentoyhtiö vetoaa poikkeuksellisiin olosuhteisiin, sitä arvioidaan aina tapauskohtaisesti, mistä tilanne on johtunut. Suomessa kuluttajariitalautakunta tai tuomioistuin ratkaisee sen, onko kysessä ollut poikkeuksellinen olosuhde vai ei.
Lentomatkustajan on mahdollista saada vakiokorvausta lentoyhtiöltä, jos lento viivästyy määränpäästä vähintään kolme tuntia aikataulun mukaisesta saapumisajasta.
Finavialta kerrotaan, että Helsinki-Vantaan kentällä on elokuussa liikkeellä vielä lomalaisia ja erityisesti aamulla klo 6-8, iltapäivällä klo 14-18 ja viikonloppuisin on odotettavissa ruuhkia.