Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Lehti: Näin Volkswagen jäi kiinni huijauksestaan

Volkswagen narahti jättimäisestä huijauksesta.
Volkswagen narahti jättimäisestä huijauksesta.Shutterstock
Julkaistu 23.09.2015 11:48

Ville Järveläinen

Volkswagenin päästöhuijaus paljastui sattumalta.

Teknologiajulkaisu Wiredin mukaan autovalmistajat ovat vuosikymmenten ajan pyrkineet rakentamaan moottoreita, jotka tuottaisivat mahdollisimman paljon energiaa mahdollisimman vähillä päästöillä.

Dieselskandaalin riepottelema Volkswagen yritti ratkaista yhtälön ohjelmoimalla autojaan epärehellisin keinoin. Lopputuloksena autojen päästöt pysyivät kurissa mittausten aikana. Yhdysvaltain ympäristöviraston mukaan kyseisellä ohjelmoinnilla piiloteltiin sitä tosiasiaa, että lähes puolen miljoonan USA:ssa myydyn dieselauton päästöt ylittivät sallitut rajat jopa 40-kertaisesti.

Wiredin mukaan Volkswagen olisi saattanut päästä kuin koira veräjästä ilman valppaita insinöörejä ja dieselmoottorin tavallista kemiaa.

Dieselmoottorit käyttävät erilaista polttoaineseosta kuin bensiinimoottorit, eivätkä ne käytä sytytystulppia sytytykseen. Sen sijaan dieselmoottoreissa luotetaan puristettuun, jopa 900-asteiseen ilmaan. Polttoainetta ruiskutetaan kuuman ilman sekaan, jolloin se syttyy itsestään. Mikäli dieselmoottori ei saa tarpeeksi ilmaa, syntyy erilaisia haitallisia päästöjä, joista ikävimpinä typen oksidit. Näitä päästöjä pyritään vähentämään muun muassa katalysaattorilla.

Vuonna 2013, pieni riippumaton asiantuntijaryhmä päätti Wiredin mukaan verrata sellaisten dieselautojen päästöjä, joista oli omat versionsa Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille. Yhdessä polttoainepäästöihin perehtyneiden tutkijoiden kanssa ryhmä testasi kolme nelisylinteristä kaksilitraisella dieselmoottorilla varustettua autoa; kaksi Volkswagenia ja BMW:n. Ainoastaan BMW läpäisi testin. Seuraavana vuonna Volkswagen suoritti vapaaehtoisen takaisinkutsun korjatakseen päästöongelmat.

Suuren mittaluokan päästöhuijaus alkoi kuitenkin paljastua vasta tänä kesänä, kun tutkijat suorittivat uusia testauksia viime vuonna korjatuille autoille. Ne eivät läpäisseet testejä vieläkään.

Wiredin haastatteleman tutkijan mukaan Volkswagenin huijauksen mahdollistivat tietokonesensorit, jotka tarkkailivat auton ohjaustankoa. Tavallisessa ajossa tanko liikkuu kuljettajan kääntäessä rattia. Kun päästöjä testataan testipenkissä, auton renkaat pyörivät, mutta ratti pysyy paikoillaan, eikä ohjaustankokaan liiku. Tämä oli tutkijan mukaan signaali, jonka saadessaan katalysaattori oli ohjelmoitu toimimaan hetkellisesti täydellä tehollaan.

Lisää aiheesta:

Päästöhuijauksessa käytetty koodi oli esillä Volkswagenin nettisivuillaVolkswagen-skandaali vaihe vaiheelta – muistatko, mitä kaikkea tapahtui?Video: Volkswagenilta yllättävä korjausehdotus – pala muovia ja ohjelmistopäivitysYlitäytetyt renkaat ja dieseliä öljyn sekaan – näin VW huijasi tällä kertaaJenkkilehti testasi: Näin Volkswagenin autot toimivat huijaustilassaWired: VW:lla kaksi epämukavaa vaihtoehtoa dieselautojensa korjaamiseksi
VolkswagenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Volkswagen
  • 24.8.15:15
    Raha

    Maksaisitko kuukausimaksua lisätehosta? Volkswagenilta uusi tilauspalvelu

  • 26.5.16:23
    Yritykset ja brändit

    Volkswagenin johtajille tuomioita päästömanipulaatiosta

  • 1.1.08:33
    Kuluttajariidat

    Mies latasi sähköautoaan Helsinki-Vantaan parkkihallissa 2,5 tuntia – lasku liki 300 euroa

  • 20.12.202421:01
    Autot

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki

  • 02.12.202415:16
    Ulkomaat

    Tuhannet työntekijät lakkoon Volkswagenin tehtailla Saksassa