Saksalaislehti: Diesel-Mersujen päästöjä rajoittava mekanismi menee pois päältä 26 kilometrin ajon jälkeen

Volkswagenin dieselskandaali reilun parin vuoden takaa on hiljalleen painumassa jo unholaan, mutta muiden valmistajien osalta asia on tuoreiden tietojen mukaan kaikkea muuta kuin kuopattu.

Saksalainen Bild am Sonntag uutisoi eilen sunnuntaina, että yhdysvaltalaiset tutkijat ovat löytäneet Mercedes-Benzin dieselautoista ohjelmiston, jota on mahdollisesti käytetty päästötesteissä huijaamiseen.

Lehden mukaan testituloksia on saatettu manipuloida sekä Slipguard-nimisen ohjelmiston että Bit 15 -nimisen toiminnon avulla. "Luottamuksellisista dokumenteista" on selvinnyt, että niissä autoissa, joissa nämä ylimääräiset ohjelmistot ovat olleet, on päästöjä rajoittava mekanismi kytkeytynyt pois päältä 26 kilometrin ajon jälkeen. Näin ollen auton typenoksidipäästöt ovat pysyneet kurissa laboratoriotestin aikana, mutta tosielämässä ne ovat ylittäneet sallitut rajat jopa kymmenkertaisesti.

Mikäli lehden tiedot pitävät paikkansa, on Mercedes-Benzin väitetyn huijausohjelmiston toiminta ollut hyvin samankaltaista kuin Volkswagenin vuonna 2015 ilmitulleessa dieselhuijauksessa.

Mercedes-Benzin emoyhtiön Daimlerin edustaja kertoi yhtiön tekevän yhteistyötä USA:n viranomaisten kanssa. Asiaa käsitellään tällä hetkellä luottamuksellisesti oikeusministeriön kanssa, mutta toistaiseksi Daimlerin näkemys on se, että lehden käsiinsä saamat dokumentit ovat väärennettyjä ja niiden tarkoitus on ainoastaan aiheuttaa harmia yhtiölle ja sen 290 000 työntekijälle.

Daimlerin hallituksen puheenjohtaja ja Mercedes-Benzin pääjohtaja Dieter Zetsche on toistuvasti tuonut esille, että heidän autojensa päästöissä ei ole harrastettu minkäänlaista vilunkipeliä.

***

Pakettiautonkin ulkonäöllä on väliä: Tässä on uusi Sprinter 2:12

Lue myös:

    Uusimmat