Leena pyysi tiliotteita kuuden vuoden ajan turhaan – EU:n tietosuoja-asetus rohkaisi kysymään vielä kerran: "Eniten huolestuttaa se, jos en olekaan yksittäistapaus?"

Tietosuojavaltuutetulle päivittäin yhteydenottoja 2:11

Euroopan unionin tietosuoja-asetuksen, GDPR:n, voimaantulon jälkeen työmäärä tietosuojavaltuutetun toimistolla on kaksinkertaistunut. Yhteyttä ottavat etenkin yksityishenkilöt, mutta myös yritykset. Erityisesti päänvaivaa tietosuojavaltuutetulle aiheuttavat henkilötietojen käsittelyssä tapahtuvat virheet.

Leena Mäkijärvi on vuodesta 2013 alkaen tähän päivään saakka pyytänyt kahta tiliotetta, saldotodistusta ja panotositetta – tuloksetta. Viimeksi hän tarkisti heinäkuun viimeisenä päivänä, että olisiko hän saanut pyydetyt asiakirjat, mutta turhaan.

– Puoli vuotta meni ensimmäisestä pyynnöstä. Ystäväni tuli tukemaan asiaani ja se vaikutti siihen, että sain yhdet paperit maaliskuussa 2013. Se maksoi sata euroa, jonka tietenkin maksoin.

Nopeasti Mäkijärvi huomasi, että olennaisin tiliote puuttui kuitenkin kokonaan. Tiliote oli katkaistu tiettyyn päivämäärään ja merkittävät päivät oli jätetty antamatta.

– Pyysin puuttuvia asiakirjoja uudelleen välittömästi. Tätä pyyntöä olen nyt toistanut elokuuhun 2018 asti säännöllisesti ja epäsäännöllisesti. Aluksi olinkin joustava, koska ajattelin, että henkilöstö tai järjestelmät voivat vaihtua. Voi sattua jopa virhe. Aikaa kuitenkin kului, joten sitten käännyin auttavien viranomaisten puoleen.

Pankkisalaisuus sitoo pankkia

Sähköpostikeskusteluiden mukaan pankki on pyydetyt paperit antanut. Mäkijärven mukaan hän on kuitenkin saanut vain selvityksiä tiliotepyynnöstä, ei itse tiliotteita.

Nooa Säästöpankin toimitusjohtaja Esa Jäntti toteaa MTV Uutisille, että pankkisalaisuus sitoo pankkia, eikä yksittäisten asiakkaiden asioita voida tai haluta kommentoida. Perustoimintaperiaate kuitenkin on, että itseään koksevat tiedot luovutetaan pankista kyllä kysyjälle.  

– Meillä oli jo ennestään vahva tietosuojalaki ja nyt on tullut vielä voimaan EU:n yhteinen tietosuoja-asetus. Asiakas voi tosiaan pyytää meiltä tietoja. Joko tulemalla itse konttoriin tai verkkopankin kautta tunnistautumalla. Tunnistautuminen vaaditaan aina. Asiakas voi pyytää omia henkilötietojaan ja tarkastaa mitä tietoja pankissa on hänestä, Jäntti sanoo.

Tiedot säilytetään luotettavasti

Jäntti ei usko, että pankeista voisi hävitä tietoja. 

– Kyllä pankeissa tiedot säilytetään hyvin ja luotettavasti. Ja ne pystytään toimittamaan myös asiakkaalle. 

Jos asiakassuhde on pitkä, niin dataa voi olla pitkältäkin ajalta. 

– Kun asiakassuhde on olemassa, niin tiedot säilytetään. Jos asiakassuhde päättyy, niin siinä on oma aikansa, ennen kuin tiedot katoavat. Jos siellä on lainsäädännöllisesti jonkinlaisia prosesseja tai tositteita, niin voidaan säilyttää pidempäänkin. 

Kovin yleistä ei Jäntin mukaan ole, että asiakkaat pyytäisivät toistuvasti samoja asiakirjoja. 

– Kerta yleensä riittää. Toki voi olla, että tiedot katoavat matkalla ja sitten etsitään uudestaan. 

Kuluttajalla oikeus asiakirjoihin

Leena Mäkijärvi on ollut tiliotteistaan yhteydessä aikaisemmin muun muassa tietosuojavaltuutetun toimistoon, verottajaan, kuluttaja-asiamieheen ja finanssivalvontaan. Kaikki tahot ovat ilmoittaneet, että kuluttajana hänellä on oikeus pyytämiinsä asiakirjoihin.

– Ohjeet ovat olleet hyvin selkeät. Minulle kuuluu oikeus saada itseäni koskevat pankkitositteet, tiliotteet. Yhden kerran vuodessa maksutta. Mikäli en niitä saa, niin pankin on kirjallisesti ilmoitettava kieltäytymisensä syy.

– Pankki on tähän mennessä vastauksissaan todennut asiaa kysyttäessä, että selvitykset on annettu. Mutta selvitysten liitteinä ei ole kyllä niitä pyytämiäni tiliotteita vieläkään, Mäkijärvi toteaa.

Tietosuojavaltuutetun toimistolta vahvistetaan MTV Uutisille, että Mäkijärvi on ollut aiheeseen liittyen yhteydessä toimistoon. 

Huolestuttavaa jos ei olekaan yksittäistapaus

Mäkijärvi toteaa, ettei olisi ikinä jaksanut kuudetta vuotta pyytää tiliotteita ilman muiden viranomaistahojen tukea.

– Rohkaistuneena tästä GDPR:stä menin kesäkuussa pankkiin ja pyysin uudestaan näitä. Pankissa oltiin kouluttauduttu tähän GDPR:ään, tiedettiin asetus hyvin ja sanottiin, että kuukaudessa asiakirjat annetaan minulle. Nyt siitä on kulunut jo paljon enemmän kuin kuukausi, enkä ole vieläkään saanut niitä, Mäkijärvi kertoo.

– Eniten tässä huolestuttaa se, että entä jos en olekaan yksittäistapaus?

Lue myös:

    Uusimmat