Euroopan unionin tietosuoja-asetuksen, GDPR:n, voimaantulon jälkeen työmäärä tietosuojavaltuutetun toimistolla on kaksinkertaistunut. Yhteyttä ottavat etenkin yksityishenkilöt, mutta myös yritykset. Erityisesti päänvaivaa tietosuojavaltuutetulle aiheuttavat henkilötietojen käsittelyssä tapahtuvat virheet.
Lue myös: Tietosuojavaltuutetun toimisto ruuhkautui – työmäärä tuplaantui EU:n tietosuoja-asetuksesta
Leena Mäkijärvi on vuodesta 2013 alkaen tähän päivään saakka pyytänyt kahta tiliotetta, saldotodistusta ja panotositetta – tuloksetta. Viimeksi hän tarkisti heinäkuun viimeisenä päivänä, että olisiko hän saanut pyydetyt asiakirjat, mutta turhaan.
– Puoli vuotta meni ensimmäisestä pyynnöstä. Ystäväni tuli tukemaan asiaani ja se vaikutti siihen, että sain yhdet paperit maaliskuussa 2013. Se maksoi sata euroa, jonka tietenkin maksoin.
Nopeasti Mäkijärvi huomasi, että olennaisin tiliote puuttui kuitenkin kokonaan. Tiliote oli katkaistu tiettyyn päivämäärään ja merkittävät päivät oli jätetty antamatta.
– Pyysin puuttuvia asiakirjoja uudelleen välittömästi. Tätä pyyntöä olen nyt toistanut elokuuhun 2018 asti säännöllisesti ja epäsäännöllisesti. Aluksi olinkin joustava, koska ajattelin, että henkilöstö tai järjestelmät voivat vaihtua. Voi sattua jopa virhe. Aikaa kuitenkin kului, joten sitten käännyin auttavien viranomaisten puoleen.
