Toyota on japanilainen autojätti, mutta Monte Carlossa kajahti sunnuntaina voimakas sinivalkoinen sävel. Jari-Matti Latvala kaasutti maineikkaan MM-rallin maaliin toisella sijalla.
Latvalalle ja Tommi Mäkisen johtamalle Toyota-tallille toinen sija maailman arvostetuimmassa rallissa on kuin voitto. Toyota palasi MM-rallipoluille 17 vuoden tauon jälkeen, ja uutta autoa oli kehitetty ja rakennettu Mäkisen johdolla todella tiukalla aikataululla.
- Tämä on fantastista. Toinen sija uuden auton ensimmäisessä kilpailussa. Enempää ei voi toivoa, Latvala herkisteli.
Ennen kisaa Latvala oli asettanut ensisijaiseksi tavoitteekseen maaliin pääsyn. Hän myös totesi, että pääsy kuuden parhaan kuljettajan joukkoon olisi kelpo saavutus.
- Ennen rallia arvuuteltiin koko ajan, että mikä automme suorituskyky voisi olla. Nyt nähtiin, että siinä todella on kapasiteettia. Tämä oli myös itselleni paras suoritus Monte Carlossa koskaan.
Latvala nousi taas "ruksaamalla"
Latvala nousi sunnuntaina kolmannelta tilalta toiseksi Ott Tänakin murheiden myötä. Tänakin Fordissa oli moottorihuolia, eikä hän päässyt lähtemään ajopäivän toiselle erikoiskokeelle määräajassa. Tänak hävisi lisää aikaa erikoiskokeella, koska auto ei toiminut moitteettomasti.
Mäkinen kyynelehti
Lauantaina Latvala oli noussut neljänneltä tilalta kolmanneksi, kun kilpailua johtanut Thierry Neuville ajoi Hyundainsa ulos tieltä. Latvala totesikin kohonneensa tulosliuskalla "ruksaamalla", jolla hän viittasi kilpakumppaniensa murheisiin. Moottoriurheilun luonteen vuoksi sijoituksia ei kuitenkaan ratkaista pelkästään ajamalla.
