Monia kouluja vaivaa resurssipula, jonka myötä opettajat joutuvat toimimaan myös oppilaiden terapeutteina. Pulaa on etenkin erityisopettajista, koulupsykologeista ja koulukuraattoreista.
Uutisaamussa vierailleen OAJ:n puheenjohtajan Katarina Murron mukaan opettajien ja rehtoreiden työmäärä on kasvanut viime vuosina hälyttävästi. Suurin osa lisääntyneestä työstä liittyy opetuksen ulkopuolisiin tehtäviin.
Samanaikaisesti oppimisen haasteet ovat kasvaneet ja suuret ryhmäkoot edesauttavat niiden lisääntymistä.
– Oppimisen haasteet aiheuttavat hankaluuksia, sillä ryhmäkoot ovat aivan liian isot. Meillä ei ole riittävästi erityisopettajia saatavilla ja lainsäädäntökään tähän oppimisen tukeen ei ole riittävän täsmällinen, Murto sanoo.
Koulukuraattoreiden ja koulupsykologien puute on johtanut opettajien tehtävien laajenemiseen opetustyöstä kouluterapeuteiksi. Murron mukaan resurssipulasta seuranneet ongelmat näkyvät varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen asti ja heikentävät oppimisen edellytyksiä. Alueellisia eroja on paljon.
– Resursseja ja rahaa ei yksinkertaisesti ole riittävästi. Koulutuksen perusrahoitusta täytyy lisätä riittävästi ja esimerkiksi opettajien koulutusmääriä täytyy nostaa, jotta saamme riittävästi päteviä opettajia, Murto sanoo.

