Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

"Läpimurto!" – uusi menetelmä pidentää sähköautojen toimintamatkaa

Iso-Britanniassa on valmistettu 50 000 Nissan Leafia.
Iso-Britanniassa on valmistettu 50 000 Nissan Leafia.
Julkaistu 17.05.2016 21:25

MTV LIFESTYLE

Nissan Motor Company ja sen tytäryhtiö Nissan Arc Ltd. ilmoittivat viime viikolla uudesta atomianalyysimenetelmästä, joka edistää nykyisissä sähköautoissa käytettävien litiumioniakkujen suorituskykyä ja pidentää autojen toimintamatkaa.

Uutta menetelmää koskeva läpimurto saavutettiin Nissanin tytäryhtiön Nissan Arc Ltd.:n, Tohokun yliopiston, Japanin materiaalitieteiden kansallisen instituutin (NIMS) sekä Japanin synkrotronisäteilyn tutkimusinstituutin (JASRI) yhteisponnistuksena.

Uusi analyysi mahdollistaa amorfisen piimonoksidin (SiO) rakenteen tutkimisen. Amorfisen piimonoksidin katsotaan yleisesti voivan parantaa seuraavan sukupolven litiumioniakkujen kapasiteettia. Uuden analyysin ansiosta tutkijat voivat ymmärtää paremmin elektrodirakennetta lataussyklien aikana.

Pii (Si) pystyy sitomaan suurempia litiummääriä kuin tavanomaiset hiilipohjaiset materiaalit, mutta sen kiderakenne heikkenee lataussyklien aikana. Tämä heikentää lopulta akun suorituskykyä. Amorfinen piimonoksidi (SiO) on resistentti tälle heikkenemiselle.

Amorfisen piimonoksidin perusrakennetta ei kuitenkaan aikaisemmin tunnettu, mikä teki massatuotannosta hankalaa. Uusi metodologia mahdollistaa SiO:n amorfisen rakenteen tarkan selvittämisen rakenneanalyysien ja tietokonesimulointien pohjalta.

SiO:n atomirakennetta pidettiin aikaisemmin epähomogeenisena, joten sen tarkasta avaruusrakenteesta ei ollut varmuutta. Uudet löydökset osoittavat, että SiO:n rakenne mahdollistaa suuren litiumionimäärän varastoinnin, mikä puolestaan parantaa akun suorituskykyä.

– Uusi analyysimenetelmä on olennaisen tärkeä seuraavan sukupolven suuren kapasiteetin litiumioniakkujen kehittämisen kannalta. On selvää, että kyseessä on yksi avainteknologioistamme tulevaisuudessa. Uuden menetelmän hyödyntäminen tuotekehityksessä auttaa varmasti pidentämään sähköautojemme toimintamatkaa, sanoi Nissan Motor Co., Ltd.:n apulaisjohtaja ja Nissan Arc Ltd.:n pääjohtaja .

Takao Asami

Nissanin maailmanlaajuisen myynti- ja markkinointidivisioonan varatoimitusjohtaja Daniele Schillaci totesi, että uuden menetelmän kehittäminen on jälleen yksi osoitus Nissanin innovatiivisuudesta huipputeknologian alalla.

– Nissan tutkii useiden eri energialähteiden käyttömahdollisuutta tulevaisuuden autoissa. Olemme tietoisia siitä, että meillä on tärkeä rooli erilaisten teknologioiden ja älykkäiden liikennemuotojen kehittämisessä, Schillaci sanoi.

Tämän tiedotteen sisältö julkaistiin monitieteellisessä isobritannialaisessa Nature Communications -tiedejulkaisussa 13.5.2016.

Lähde: Nissan 

Lisää aiheesta:

Sähköautolla jopa tuhat kilometriä lataamatta – läpimurron taustalla kumouksellinen akkuratkaisu, joka laskee myös hintaaYhdessä grammassa tätä mystistä ihmeainetta on pinta-alaa jalkapallokentän verran – voisi mullistaa vetyautojen tulevaisuuden, vaikka kehitettiinkin armeijalleRuotsissa on kehitetty ihmeakku: Latautuu supernopeasti täyteen alle kahdessa minuutissa – vain yksi pikku ongelmaValmistaja keksi, miten paketoida jopa 25 prosenttia enemmän energiaa sähköauton akkuun – tulevassa mallissa jopa 650 kilometrin toimintamatkaRatkaistiinko Jyväskylässä autovalmistajia piinaava miljardiluokan ongelma? – "Tämä on merkittävä saavutus"Miltä kuulostaisi sähköauto, jota ei tarvitsisi ikinä ladata? Vetyauto jopa puhdistaa ilmaa mennessään
SähköautotNissanAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään