Laivojen uusista polttoainesäännöistä lisälasku Suomelle

Suomen elinkeinoelämä pelkää erilaisten ympäristönsuojelutoimien tuomia lisäkustannuksia. Esimerkiksi Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO vähentää selvästi laivojen typpi- ja rikkioksidipäästöjä ihmisten terveyden sekä luonnon suojelemiseksi. Rahtilaivojen polttoainemääräysten tiukennuksista seuraa varustamoille pahimmillaan vuosittain miljardin euron lisäkulut.

- Tulee Suomen teollisuudelle sellainen tilanne, että voimmeko me enää tehdä investointeja Suomeen, kun kuljetuskustannukset tällä tavalla nousevat, pohtii Suomen Varustamoiden toimitusjohtaja Olof Widén.

Itämeren maiden varustamot aikovatkin vaatia EU:lta toimia, koska osa EU-maista joutuu heikompaan asemaan. Myös Euroopan parlamentin liikennevaliokunnassa ainoana suomalaisena istuva Ville Itälä näkee asiassa ongelmia.

- Nyt kun puhutaan ilmastonmuutoksesta ja kaikista vähennyksistä, niin kukaan ei oikein uskalla miettiä, mikä on lopputulos Kun Venäjä ei ole tässä mukana, niin sen jälkeen liikenne kulkee Venäjän kautta. Tanska ja Ruotsi taas siirtyvät laivoista kuorma-autoihin. Päästöt ovat paljon kovempia. Tässä tehdään sekä ilmastonmuutokselle että suomalaiselle teollisuudelle karhunpalvelus, Itälä toteaa.

Liikenneministeriö muistuttaa, että tiukemmat määräykset ovat tarpeen ihmisten ja luonnon suojelemiseksi. Ministeriö huomauttaa myös, että auto-, juna- ja lentoliikenteessä rikkitalkoot on jo tehty.

- Meillähän rikkipäästöt ovat kaikkein pahimpia juuri merenkulkuelinkeinossa. Kyllä ne päästöt sieltä tuulien mukana tänne maan päälle tulee. Ja ne ovat vielä näitä haitallisia päästöjä, toteaa liikenneministeriön osastopäällikkö Juhani Tervala.

EU-komissio saattaa esittää rikkirajojen tiukentamista Välimerellä, mikä kaventaisi kuljetuskustannusten eroja EU-maiden välillä.

Katso Anne Sjöholmin juttu (Seitsemän uutiset 21.9.2009)

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat