Varustamot miettivät nyt keinoja laivaliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi. Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n asettaman tavoitteen mukaan päästöt pitäisi puolittaa vuoteen 2050 mennessä. Tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan lukuisia erilaisia päästövähennyskeinoja.
Helsingin ja Tallinnan välillä liikennöivä Megastar-alus kulkee nesteytetyllä maakaasulla eli LNG:llä. LNG:n käyttö polttoaineena vähentää aluksen hiilidioksidipäästöjä noin 20 prosentilla. Se ei kuitenkaan riitä uusiin tavoitteisiin. Kansainvälisen merenkulkujärjestön tavoitteen mukaan vuoteen 2050 mennessä laivaliikenteen kasvihuonekaasupäästöt pitäisi puolittaa. Vertailuvuosi on 2008.
– Tämä päästötavoite on hyvin kunnianhimoinen siinä mielessä, että se tarkoittaa absoluuttisia päästöjä. Se on riippumaton maailmankaupan kasvusta, toteaa vanhempi asiantuntija Olof Widén Suomen Varustamot ry: stä.


