Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Laivaliikenteen päästöt puoliksi 2050 mennessä – apua haetaan uusista polttoaineista ja roottoripurjeista

2:06Laivaliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä yritetään vähentääLaivaliikenteessä on ryhdytty etsimään keinoja päästöjen vähentämiseen.
Julkaistu 28.02.2019 22:49
Toimittajan kuva
Päivi Mäki-Petäjä

paivi.maki-petaja@mtv.fi

pmakipetaja

Varustamot miettivät nyt keinoja laivaliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi. Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n asettaman tavoitteen mukaan päästöt pitäisi puolittaa vuoteen 2050 mennessä. Tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan lukuisia erilaisia päästövähennyskeinoja.

Helsingin ja Tallinnan välillä liikennöivä Megastar-alus kulkee nesteytetyllä maakaasulla eli LNG:llä. LNG:n käyttö polttoaineena vähentää aluksen hiilidioksidipäästöjä noin 20 prosentilla. Se ei kuitenkaan riitä uusiin tavoitteisiin. Kansainvälisen merenkulkujärjestön tavoitteen mukaan vuoteen 2050 mennessä laivaliikenteen kasvihuonekaasupäästöt pitäisi puolittaa. Vertailuvuosi on 2008.

– Tämä päästötavoite on hyvin kunnianhimoinen siinä mielessä, että se tarkoittaa absoluuttisia päästöjä. Se on riippumaton maailmankaupan kasvusta, toteaa vanhempi asiantuntija Olof Widén Suomen Varustamot ry: stä.

Laivat, laivaliikenne, Eckerö Line
Laivaliikenteen kasvihuonekaasupäästöt pitäisi puolittaa vuoteen 2050 mennessä.Santtu Suvitaival

Uudet ja vanhat päästövähennyskeinot käyttöön

Jotta tavoite saavutetaan, käyttöön on otettava sekä jo olemassa olevia että uusia päästövähennyskeinoja. Sellaisia ovat esimerkiksi roottoripurjeet, uudet polttoaineet ja vauhdin optimointi.

– Tullaan hallitusti tietyssä aikataulussa satamaan niin, että aluksen ei tarvitse kiirehtiä sinne. Syntyy enemmän päästöjä, kun ajaa kaasu pohjassa. Hallitusti tullaan satamaan ja siellä valmiina odottaa se satamapaikka. Tämä on yksi keino. Olen nähnyt lukuja, että jopa yli 12 prosenttia on voitu tietyllä matkaosuudella vähentää kasvihuonekaasupäästöjä tällä tavoin toimien, selittää merenkulun johtava asiantuntija Anita Mäkinen Traficomista.

Laivat, laivaliikenne, Viking LineLaivaliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen tarkoittaa sekä vanhojen että uusien päästövähennyskeinojen ottamista käyttöön.Santtu Suvitaival

Polttokennotekniikka voi olla yksi ratkaisu

Uusissa aluksissa pyritään mahdollisimman pieniin hiilidioksidipäästöihin.

– Uskomme, että tämä tulee tapahtumaan polttokennojen avulla. Tämä teknologia on jo olemassa, mutta sitä ei ole toistaiseksi kaupallistettu, huomauttaa Widén.

Yksi ratkaisu ei kuitenkaan riitä.

– Meidän täytyy turvautua hybrideihin eli voi olla LNG, roottoripurjeet, polttokennotekniikka voi olla joissakin tilanteissa ja patterit, joita esimerkiksi Norjassa käytetään jo paljon vuonoliikenteessä, listaa Mäkinen.

Merenkulun hiilijalanjälkeä mitataan nyt aluskohtaisesti

Merenkulun hiilijalanjälkeä seurataan ja mitataan nyt aluskohtaisella tarkkuudella. Suomessakin ensimmäiset laskelmat on tehty. Niiden perusteella hiilidioksidipäästöt matkustajakilometriä kohden Helsingin ja Tallinnan välisellä matkalla ovat lentokoneella yli kaksinkertaiset laivamatkaan verrattuna. Laivanmatkustuksen hiilijalanjälkeä pienentää muun muassa se, että laivat kuljettavat suuria matkustaja- ja rahtimääriä kerrallaan.

Kaikista Suomen liikenteen päästöistä laivaliikenteen osuus on sisävesiliikenne mukaan lukien 4 prosenttia. Globaaleista kuljetussektorin päästöistä merenkulun osuus on 11-13 prosenttia. Maailman kasvihuonekaasupäästöistä merenkulun osuuden on arvioitu olevan 2-3 prosentin luokkaa.

Lisää aiheesta:

Saastuttaville aluksille tulossa päästömaksuja – mehukas tilaisuus Suomen meriteollisuudelleMeriliikenteen päästöt nollaan 2050 – Suomi vaatii jääolosuhteiden huomioimistaFinnair tarjoaa matkustajille mahdollisuuden kompensoida lentojensa päästöjä – kertyvillä varoilla ostetaan biopolttoainetta koneisiin ja liesiä MosambikiinLentoliikenne lisääntyy, mutta päästöjä pitäisi hillitä – Finnair ottaa käyttöön biomaksun, lentokoneiden painoa kevennetään 15 suurinta rahtilaivaa tuottaa yhtä paljon typpi- ja rikkipäästöjä kuin kaikki maailman autot yhteensä Lentoliikenteen päästöt kasvavat hirmuista vauhtia: Näin huimasti Thaimaan-reissu tuottaa päästöjä autoiluun verrattuna
KotimaaVeneet ja laivatIlmastonmuutos

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 19:25
    Taksit

    Bolt taksamittareista: Paluu menneisyyteen

  • 18:45
    Kela

    Lasse Lehtosen paluu työmatkalta Brysselistä keskeytyi – tämä tiedetään

  • 18:06
    Kela

    Kelan hallituksen puheenjohtaja Lehtosen Bryssel-kohusta MTV:lle: "Ei syytä epäillä alkoholin käyttöä"

  • 17:44
    Kela

    Kelan hallitus kutsuttu ylimääräiseen kokoukseen

  • 17:34
    Ukrainan sota

    Pöllöraati: Stubb tietää, että olemme menossa kohti jotain, josta ei pysty perääntymään