Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Meriliikenteen päästöt nollaan 2050 – Suomi vaatii jääolosuhteiden huomioimista

2:24Uusien polttoaineiden käyttöönotossa haasteita meriliikenteessäKatso video: Näillä keinoin meriliikenteen päästöjä aiotaan karsia.
Julkaistu 03.04.2024 05:51
Toimittajan kuva
Päivi Mäki-Petäjä

paivi.maki-petaja@mtv.fi

pmakipetaja

Maailman meriliikenteestä yritetään tehdä kokonaan päästötöntä vuoteen 2050 mennessä. Siihen tarvitaan niin päästöttömiä polttoaineita kuin hiilidioksidin talteenottolaitteitakin. Ainakin vielä päästöttömät ratkaisut ovat nykyisiä kalliimpia. Suomi vaatii neuvotteluissa jääolosuhteiden huomioon ottamista.

Brittiläinen startup-yritys on kehittänyt hiilidioksidin talteenottolaitteiston, joka voidaan sijoittaa laivan kannelle.

– Yksinkertaistettuna valmistamme kalkkikiveä laivalla ja sidomme hiilidioksidin kalkkikivipelletteihin, kertoo Seabound-yrityksen perustaja Alisha Fredriksson.

– Tällä hetkellä käytössä olevista aluksista kaikki eivät voi siirtyä käyttämään puhtaita polttoaineita, jotka ovat vasta tulossa käyttöön. Meidän täytyy siis tehdä jotain nykylaivastolle. Sen takia saimme tämän oivalluksen. Voisimmeko sitoa hiilidioksidin suoraan laivalla? Ottaa talteen hiilidioksidipäästöt, vähentää niitä ja silti pitää aluksen liikenteessä sen sijaan, että korvataan koko alus uudella.

Päästöttömiä polttoaineita tarvitaan

Hiilidioksidin talteenotto on yksi keino meriliikenteen päästöjen vähentämiseksi. Monia muitakin keinoja tarvitaan, esimerkiksi päästöttömiä polttoaineita.

– Ammoniakki – Wärtsilä on jo kehittänyt ammoniakkimoottorin – ja metanoli, vety, synteettinen lng, synteettinen diesel, biopolttoaineet, luettelee Traficomin johtava asiantuntija Anita Mäkinen laivaliikenteen päästöttömiä polttoaineita.

Päätöksiä tehdään ensi vuonna

Tavoitteena on, että vuonna 2050 maailman meriliikenne olisi täysin päästötöntä. Keinoista tavoitteen saavuttamiseksi päätetään ensi vuonna Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMO:ssa. Keinot ovat periaatteessa olemassa, mutta käytännön toteutuksessa on haasteita.


– Näiden uusien polttoaineiden käyttöönottoa rajoittaa niiden saatavuus eli lähinnä jakelu, mutta myös yleinen saatavuus ja hinta, listaa Mäkinen ratkaisua vaativia ongelmia.

Anita Mäkinen, TraficomKansainvälisen merenkulkujärjestön (IMO) neuvotteluihin osallistuvan Traficomin Anita Mäkisen mukaan Suomen jääolosuhteet on huomioitava laivaliikenteen päästövähennysneuvotteluissa.MTV

Suomen huolena jääolosuhteet

Suomen huoli meriliikenteen päästöjen vähentämisessä liittyy siihen, että meillä käytössä olevat jäävahvistetut alukset kuluttavat enemmän polttoainetta ja tuottavat enemmän päästöjä kuin jäättömillä vesillä liikkuvat alukset. Suomi haluaa että tämä otetaan huomioon päästölaskennassa.

– Tehdään siihen korjauskerroin, jolloin jäissä kulun aiheuttamat päästöt tasaantuisivat suhteessa verrokkialuksiin, joita ei ole rakennettu jääluokkaan ja jotka eivät kulje jääolosuhteissa, ehdottaa Mäkinen.

Meriliikenne tuottaa noin 3 prosenttia maailman hiilidioksidipäästöistä. 

Välitavoitteina kohti vuoden 2050 päästöttömyyttä meriliikenteen päästöjä aiotaan vähentää vähintään viidenneksellä vuoteen 2030 mennessä ja 70 prosentilla vuoteen 2040 mennessä.

Lisää aiheesta:

Saastuttaville aluksille tulossa päästömaksuja – mehukas tilaisuus Suomen meriteollisuudelleSuomalaisvarustamo niittää hyötyä sähköhybrideistä merilläLaivaliikenteen päästöt puoliksi 2050 mennessä – apua haetaan uusista polttoaineista ja roottoripurjeistaLentoliikenne lisääntyy, mutta päästöjä pitäisi hillitä – Finnair ottaa käyttöön biomaksun, lentokoneiden painoa kevennetään 15 suurinta rahtilaivaa tuottaa yhtä paljon typpi- ja rikkipäästöjä kuin kaikki maailman autot yhteensä St1:n Anttosella ratkaisu kahteen globaaliin ongelmaan: Näin nujerretaan ilmastopakolaisuus ja hillitään ilmastonmuutosta
Veneet ja laivatLiikenneMeretIlmastonmuutosKotimaaUlkomaatYmpäristö

Tuoreimmat aiheesta

Veneet ja laivat
  • 30.10.18:37
    Pakotteet

    Tilanne päällä Kotkassa – MTV todisti erikoista veneselkkausta

  • 29.10.16:59
    Australia

    Luksusristeilijä unohti vanhuksen trooppiselle saarelle traagisin seurauksin

  • 25.10.19:18
    Jäänmurtajat

    Mistä jäänmurtajien rakentajat? Alan opiskelijat näkevät tulevaisuuden valoisana

  • 22.10.13:57
    Seksuaalirikokset

    Epäillyssä laivaraiskauksessa on nyt kolme tekijää

  • 17.10.18:47
    Päästöt

    Trumpin uhkailu kaatoi äänestyksen meriliikenteen päästövähennysjärjestelmästä