Lahdessa lauantaina tapahtuneen kymmenien autojen kolarisuman syitä olivat poikkeukselliset sääolosuhteet yhdistettyinä kesänopeuksiin ja -renkaisiin, kertovat Uudenmaan ja Kaakkois-Suomen ely-keskukset.
Ilmatieteen laitos varoitti lauantaiaamuna huonosta ajokelistä, mutta ennakkotorjuntaa ei käynnistetty, koska tiepinnat vaikuttivat pysyvän kuivina ja lämpötila oli nousemassa nollan yläpuolelle, keskukset kertovat.
Aamulla Lahden seudulla muodostui kuitenkin paikoin voimakasta sumua, jonka kosteus tiivistyi yhä pakkasella olevan tien pintaan.
– Tapahtuma-aikaan vallitsi syksyn kylmin yö ja käytössä olivat vielä kesänopeusrajoitukset sekä monilla ajoneuvoilla edelleen kesärenkaat. Urakoitsijan mukaan sumun ennustaminen oli lähes mahdotonta, ely-keskuksen kunnossapitoyksikön päällikkö Tuomas Vasama sanoo tiedotteessa.
Useita ihmisiä loukkaantui ketjukolareissa Nelostiellä Lahdessa lauantaiaamuna. Kolareissa oli osallisena noin 50 ajoneuvoa.
"Poikkeama urakoitsijan toiminnassa"
Alueen tienpidosta vastaa viranomaisena Uudenmaan ely-keskus.
Maanteiden hoidon hankinnasta ely-keskusten eteläisellä hankinta-alueella vastaa Kaakkois-Suomen ely-keskus, jonka sopimuskumppanina Lahden maanteiden hoitourakkaa toteuttaa kunnossapitoyhtiö Terranor.
Urakoitsijan käyttämän kelipalvelun mukaan sumun aiheuttamaa liukkautta oli vaikea havaita, koska ilmiö oli hyvin paikallinen, ely-keskusten tiedotteessa kerrotaan.
Vaikka kaikkien sääilmiöiden, kuten paikallisten sumujen ennakointi ei ole mahdollista, kuuraliukkauden mahdollisuus oli Vasaman mukaan olemassa.
– Kesänopeusrajoitukset yhdistettynä kesärenkaisiin lisäsivät riskiä. Näiden lieventävien seikkojen huomioimisesta huolimatta kyseessä on poikkeama urakoitsijan toiminnassa suhteessa sopimuksen vaatimuksiin, Vasama sanoo.
Lahden ketjukolari tapahtui Nelostiellä ja sen eritasoliittymän rampilla valtatielle 12.
Nelostie sekä ramppi valtatielle 12 kuuluvat Väyläviraston määrittämiin hoitoluokkiin, jotka edellyttävät ennakoivaa liukkaudentorjuntaa.