Mainos

Kuskittomien rekkojen uskotaan vähentävän ruuhkia ja päästöjä – asiantuntijat huolissaan kokeilun turvallisuudesta

Näillä näkyminen ensi vuonna Ison-Britannian moottoriteillä tullaan näkemään kuskittomia rekkoja siitäkin huolimatta, että asiantuntijat ovat esittäneet huolensa niiden turvallisuudesta.

Britannian hallitus on ilmoittanut kokeilusta, jossa kolmen raskaan ajoneuvon ryhmää ajettaisiin yhden kuljettajan avulla. Tämä onnistuu langattoman viestintäyhteyden avulla, jolloin ensimmäisenä ajavan rekan toiminta siirtyy myös perässä ajaviin ajoneuvoihin. 

Ensimmäisen rekan työntäessä ilmaa pois tieltään, perässä ajavien rekkojen tehokkuus paranee ja päästöt vähenevät. Ajoneuvot tulisivatkin ajamaan hyvin lähellä toisiaan, jonka uskotaan vähentävän myös ruuhkia. 

Turvallisuusriskit huolestuttavat alan asiantuntijoita

Vaikka kokeilun uskotaan vähentävän niin päästöjä kuin liikenneruuhkia, kokeilulla on myös kääntöpuolensa. Autoilua edistävien organisaatioiden mukaan kokeilu saattaisi vähentää liikenneturvallisuutta huomattavasti. Pörssiyhtiö AA:n puheenjohtaja Edmund King mukaan kolmen ajoneuvon yhdistelmä olisi pidempi kuin puolet täysmittaisesta jalkapallokentästä, mikä tuo mukanaan monia ongelmia.

– Kolmen raskaan tavaraliikenteessä toimivan ajoneuvon ryhmä voi estää toisilla kaistoilla ajavia kuljettajia näkemästä liikennemerkkejä. Se voi mahdollisesti myös vaikeuttaa muiden autoilijoiden pääsyä poistumiskaistoille, King toteaa.

Samanlaisia kokeiluja on tehty myös muualla Euroopassa ja Yhdysvalloissa, mutta sen sopivuutta juuri Britanniaan on kritisoitu. Kingin mukaan on eri asia ajaa Britannina vilkkailla moottoriteillä, joita reunustavat lukuisat merkinnät ja poistumiskaistat, kuin kilometrien pituisilla valtateillä keskellä asumattomia seutuja.

Apulaisliikenneministeri Paul Maynard uskoo kokeilun olevan edistysaskel, joka hyödyttää niin yrityksiä kuin muita tienkäyttäjiäkin. Samaan aikaan kun yritysten polttoainekustannukset laskevat, myös päästöt ja ruuhkat vähenevät. Britannian hallitus on myöntänyt 8,1 miljoonaa puntaa kokeilulle, joka odotetaan otettavan käytäntöön vuoden 2018 loppuun mennessä.

Lähde: Dailymail

***

0:17

Mainos

Lisää aiheesta

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.