"Kun virta on sammutettu, niin se on koneen loppu" – tällainen on Espanjassa sijaitseva lentokoneiden huoltamo ja romuttamo, jossa korona-aikana kulut juoksevat ja parkkimaksut tikittävät

"Kun virta on sammutettu, niin se on koneen loppu"– tällainen on Espanjassa sijaitseva lentokoneiden huoltamo ja romuttamo, jossa korona-aikana kulut juoksevat ja parkkimaksut tikittävät 0:31
Video: Tällainen on Espanjan Lleida-Alguairen lentokenttä, jossa valtavia koneita niin säilytetään, huolletaan kuin puretaan.

Uudenlainen koronavirus on lamaannuttanut lentoliikennettä ympäri maailmaa. Etenkin joutilaiden alusten ylläpitokustannukset ja säilytyskysymykset aiheuttavat päänvaivaa lentoyhtiöille.

Aiemmin tänä keväänä espanjalaiselle lentokoneiden huoltokentälle Lleida-Alguaireen laskeutui eräs Boeing 747 -rahtikone. Hiljentyneen rahtiliikenteen vuoksi lentoyhtiö New York’s Atlas Air oli määrännyt aluksen parkkiin odottamaan seuraavaa työlentoa.

Kone ampaisi ilmaan huhtikuun puolessa välissä, kun se toimitti lääketarvikkeita koronakriisiä varten Chicagoon Yhdysvaltoihin.

Rahtikone jätti lentokentälle taakseen pitkän rivin toimettomia lentoaluksia, joista osan kohtalona on jäädä Lleida-Alguairen kentälle lopullisesti.

Huoltoa ja säilytystä

Lleida-Alguaire on yksi niistä teollisista lentokentistä, joissa lentokoneita niin säilytetään, huolletaan kuin puretaan.

CNN:n mukaan kentällä on tällä hetkellä enemmän Boeing 737 MAX -mallisia lentokoneita säilytyksessä kuin missään muualla Euroopassa.

Muun muassa lentoyhtiöt Norwegian ja Icelandair ovat toimittaneet kymmenisen tuliterää 737 MAX -lentokonetta Espanjan auringon alle.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Boeing 737 MAX -lentokonetyyppi on ollut lentokiellossa nyt noin vuoden ajan sen kahden tuhoisan lento-onnettomuuden vuoksi.

Kulut juoksevat

Säilytyksessä olevien koneiden ylläpito ei ole ilmaista lystiä. Espanjan kentän lisäksi matkustaja- ja rahtikoneita makoilee kansainvälisillä kentillä muuallakin maailmassa.

Muun muassa Seattlessa Paine Fieldin lentokentällä joutilaita koneita on sijoitettu muun muassa lentokenttähenkilökunnan parkkipaikoille.

Suuret lentokentät eivät ole oivallisia ratkaisuja säilytykselle pitkällä tähtäimellä, sillä se koituu kalliiksi. Joissakin eurooppalaisissa kohteissa parkkikustannukset voivat olla jopa yli 250 euroa tunnilta.

Espanjan huoltokentällä kuluihin vaikuttavat myös insinöörit, jotka pitävät koneita silmällä päivittäin.

Koneiden tulee pysyä täydellisessä kunnossa ja muun muassa moottoreiden kuntoa seurataan jatkuvasti, sillä kutsu seuraavalle lennolle saattaa käydä hetkenä minä hyvänsä.

Joidenkin lentokonetyyppien moottorit tulee käynnistää aika ajoin, kun ne ovat seisseet pitkiä aikoja tyhjäkäynnillä.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Kentän tekninen johtaja Miguel Martín kuitenkin kertoo, että koneiden seisottamisessa pahin vihollinen on ilmankosteus.

– Pyrimme pitämään koneiden kosteuden alle 40 prosentissa. Käytämme erilaisia välineitä, muun muassa kosteutta imeviä pusseja poistamaan kosteutta koneen sisätiloista.

Osa puretaan tuhansiksi paloiksi

Kaikki Lleida-Alguairen kentällä olevat koneet eivät päädy uudelle lennolle. Koneen ikä ja huoltotarpeet huomioiden voi olla taloudellisesti kannattavampaa poistaa kone lentolistoilta.

Koneiden purkaminen on erityinen prosessi ja sen aikana noudatetaan tarkoin määriteltyjä turvallisuus- ja ympäristöohjeita.

Koneista irrotetaan niin moottorit, ohjauspaneelit kuin muut suuret ja pienet komponentit. Purettavien koneiden varaosien kerrotaan olevan arvokkaampia kuin yksi yhtenäinen lentokone itsessään.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Martín kertoo, että kun kriittiset komponentit on poistettu, niin paluuta entiseen ei enää ole.

– Kun virta on sammutettu, niin se on koneen loppu.

Martín kertoo CNN:n haastattelussa, että keväällä puretusta Airbus A330 -konemallista irtosi yli 4 600 erilaista osaa.

Jotkut osat saavat täysin uuden elämän

Useat varaosat päätyvät muihin lentokoneisiin, mutta suuri osa niistä on jäänyt kehityksen jalkoihin. Jokainen varaosa tarkastetaan säntillisesti ja ainoastaan täydelliset osat päätyvät uusiin koneisiin.

Sellaiset osat, jotka eivät pääty lentokoneisiin, saattavat saada täysin uuden käyttötarkoituksen.

Näin on käynyt muun muassa koneiden metallisille sivupaneeleille, joista on tehty uusiokäytössä pöytiä muun muassa hotelleihin ja kahviloihin.

Lue myös:

    Uusimmat