Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kännykät voivat pudottaa Boeingin koneita – riskikoneita edelleen ilmassa

1:40Boeing 737 max -koneiden tyyppihyväksyntä epäonnistui Yhdysvalloissa
Julkaistu 19.07.2019 12:45

MTV UUTISET – Kauppalehti

Yhdysvaltain ilmailuhallinnon FAA:n mukaan Yhdysvalloissa oli rekisteröitynä yli 1 300 lentokonetta, joiden ohjaamossa oli muun muassa Wi-Fi:stä ja puhelimien taajuuksista häiriötä ottavia näyttöjä.

FAA määräsi, että lentoyhtiöiden täytyy korvata nämä Honeywell Internationalin tekemät näytöt. Aikaa FAA antoi marraskuuhun asti.

Ilmailuhallinnon raportin mukaan maailmassa lentelee tällä hetkellä todennäköisesti satoja lentokoneita, joilla on käytössään kyseisiä näyttöjä.

Ilmailuhallinnon lentokoneita valmistavalle Boeingille tekemän ohjeistuksen mukaan kyseisiä näyttöjä käytetään lentokoneiden ohjaamoissa antamaan lentäjille tietoa muun muassa lentonopeudesta, korkeudesta, suunnasta ja navigaatiosta.

– Annamme tämän ohjeistuksen estääksemme lentämisen kannalta tärkeän informaation katoamisen lentohenkilökunnalta kesken kriittisen lentovaiheen, kuten kohteen lähestymisen tai nousun, aikana, ohjeistuksessa sanotaan.

Jos näyttö sattuisi lopettamaan toimintansa esimerkiksi renkaiden irrottautuessa kiitoradalta, se voisi ohjeistuksen mukaan aiheuttaa ongelmia, koska tuolla korkeudella korjausliikkeitä on hankala tehdä.

Honeywell: Matkapuhelimista ei häiriöitä

Honeywellin edustaja Nina Kraus kertoo Bloombergille, etteivät he ole kuulleet, että heidän näyttönsä olisivat ottaneet häiriötä lennonaikana puhelimista tai muista radiotaajuuksia lähettävistä laitteista.

Lentoyhtiöt ovat samoilla linjoilla Honeywellin kanssa: näytöistä ei todennäköisesti synny turvallisuusongelmia.

Yhdysvaltojen ilmailuhallinto vastasi kertoen, että se on tehnyt testejä lentokoneissa, jotka ovat olleet virallisessa käytössä. Ja lentokoneiden turvallisuus reputettiin.

Honeywellin Kraus kertoo tietävänsä vain yhdestä tapauksesta, jossa kuusi näyttöä meni pimeäksi Boeing 737:n ohjaamosta. Ongelma oli hänen mukaansa näyttöjen ohjelmistossa, joka on nyt korjattu ja jota testataan paraikaa.

Kyseiset Boeingit olivat Boeing MAX:in edelläkävijöitä. Boeing MAX -mallinen kone on tipahtanut kaksi kertaa viiden kuukauden sisällä. Näytöt töt oli valmistanut Rockwell Collins.

"Suuri ja tarpeeton finanssitaakka”

Jos Honeywellin näytöt sattuisivat jostain syystä menemään pimeiksi, jota ei Krausin mukaan ole ikinä tapahtunut lennonaikana matkapuhelimista johtuen, hätää ei kuitenkaan olisi, koska näytöissä on hänen mukaansa varajärjestelmiä.

Sekä Delta Air Lines että Southwest Airlines ovat tehneet FAA:n vaatimat päivitykset. American Airlines Groupilla on puolestaan jäljellä 14 konetta huollettavanaan ja United Airlinesilla 17.

Ryainair kertoi vuonna 2014, että sen koneissa on 707 Honeywellin näyttöä. Yhtiön mukaan niiden kaikkien vaihtaminen aiheuttaa ”suuren ja tarpeettoman finanssitaakan operaattoreille.” Ryanairin edustaja kertoi, että kaikkia näyttöjä ei ole päivitetty. Heidän mukaansa kaikki näytöt ovat kuitenkin tarkistettu, eikä niissä pitäisi enää olla ongelmia.

Kartat hävisivät

Kuluneen kolmen vuoden aikana Boeingin koneilla lentäneet kapteenit ovat raportoineet tärkeiden tietojen katoamisesta näytöiltä, kuvaillen tilannetta kriittiseksi.

Tammikuussa 2017 Costa Ricasta lähtenyt Boeing 737 menette muun muassa kaikki karttoja näyttävät näyttönsä. Tilanne oli kriittinen, koska lentokone oli vuoristoisella alueella.

Lentäjän raportin mukaan tilanteella olisi voinut olla potentiaalisesta kauhea lopputulos, jos tämä olisi tapahtunut yölennon aikana.

Lisää aiheesta:

Boeing kriisissä: Jopa lentäjien edustaja vihjaa turvattomasta olosta koneella lentäessä! Löysiä pultteja ja hirveitä onnettomuuksia – mikä maailman suosituinta lentokonemallia riivaa?Boeingin toimitusjohtaja vakavasta vaaratilanteesta: "Meidän virheemme"Boeingin 737-koneista löydettiin vaarallinen bugi – tietyillä lentoasemilla näytöt pimenevät kesken laskeutumisenViranomaisten kerrotaan tienneen Boeingin turmakoneen ongelmista jo kaksi vuotta sitten – Suomen ilmailujohtaja MTV:lle: "Konetta ei voi palauttaa liikenteeseen pelkällä ohjelmistomuutoksella"AFP: Lentäjät raportoivat Boeingin turmakonemallin ongelmista jo Indonesian onnettomuuden jälkeen – koneen nokka kallistui yllättäen alaspäin pian nousun jälkeen
BoeingLentokoneetLento-onnettomuudetUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Boeing
  • 24.10.18:16
    Hävittäjät

    Kanada pohtii F35-kaupan perumista – tilalle Gripeneitä Ruotsista?

  • 15.6.20:40
    Lento-onnettomuudet

    Intian tuhoisa lentoturma: Lentäjien keskustelut tallentava musta laatikko löytynyt

  • 14.6.18:46
    Lento-onnettomuudet

    Intian lentoturman uhriluku kasvanut lähes 280 kuolleeseen

  • 12.6.22:24
    Lento-onnettomuudet

    Tämä Intian lentoturmasta tiedetään – suomalaisasiantuntija: "Aivan kuin moottoritehot olisivat menneet"

  • 24.5.22:00
    Lento-onnettomuudet

    Välttääkö Boeing rahalla rikosseuraamukset tuhoisiin lentoturmiin liittyen?