Boeing 777 -koneisiin lisätarkastuksia Yhdysvalloissa, Japanissa kieltoja – yhdestä koneesta satoi eilen osia maahan

"Yhtäkkiä kuului kova ääni"– matkustajat kertovat kauhunhetkistä ilmassa hajonneessa lentokoneessa 1:30
Katso: Tältä tilanne näytti koneesta käsin.

United Airlines kertoo lopettavansa väliaikaisesti lentämisen osalla Boeing 777 -konetyypin lentokoneista.

Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA on määrännyt, että osaan lentokonevalmistaja Boeingin 777 -konetyypin lentokoneista tulisi tehdä ylimääräisiä tarkastuksia.

FAA antoi määräyksen päivä sen jälkeen, kun United Airlinesin lentokoneeseen tuli pian Coloradosta Denverin kansainväliseltä lentokentältä lähtemisen jälkeen moottorivika ja koneesta satoi osia esikaupunkialueelle.

Lauantaisesta onnettomuudesta ei aiheutunut henkilövahinkoja.

United Airlines kertoo Twitterissä lopettavansa väliaikaisesti lentämisen yhteensä 24:llä Boeing 777 -konetyypin lentokoneella, joissa on sama Pratt & Whitneyn 4000-sarjan moottori kuin onnettomuuskoneessa.

Myös FAA:n johtajan Steve Dicksonin Twitterissä ilmoittama päätös lisätarkastuksista koskee koneita, joista löytyy samainen Pratt & Whitneyn moottori.

Dicksonin mukaan määräys johtaa todennäköisesti siihen, että osa kyseisen konetyypin koneista poistetaan käytöstä.

Japani kielsi 777-koneiden käytön

FAA:n Dickson kertoi Twitterissä julkaistussa tiedotteessa konsultoineensa ilmailuturvallisuusasiantuntijoiden ryhmäänsä lauantaisen onnettomuuden jälkeen.

Dicksonin mukaan alustavien tietojen mukaan ainoastaan 777-koneissa käytettävien moottorien kunnon tarkastusväliä olisi lyhennettävä.

Tviitissään hän kertoi myös, että FAA:n edustajien on määrä tavata Pratt & Whitneyn sekä Boeingin edustajia sunnuntai-iltana.

Brittilehtien Independentin ja Guardianin mukaan Japanin ilmailuviranomainen on kieltänyt Pratt & Whitneyn 4000-sarjan moottorilla varustettujen Boeingin 777 -koneiden käytön.

Guardianin mukaan ilmailuviranomainen on määrännyt Japan Airlinesia (JAL) ja All Nippon Airwaysia (ANA) lopettamasta kyseisillä koneilla lentämisen.

Independentin mukaan Japan Airlinesin Boeing 777 -kone joutui tekemään joulukuussa hätälaskeutumisen Okinawassa sijaitsevalle Nahan lentokentälle sen jälkeen, kun koneen vasemmanpuoleisen moottorin kotelosta oli lähtenyt osia. Koneessa oli Pratt & Whitneyn moottorit.

Guardianin mukaan hätälaskun tehnyt kone on saman ikäinen kuin Yhdysvalloissa lauantaina moottorivian saanut.

Moottori löi tulta ilmavirran riepoteltavana

Sosiaalisessa mediassa levisi onnettomuuden jälkeen video, jolla nähtävästi näkyy United Airlinesin koneen vioittunut moottori. Videon julkaisseen Twitter-käyttäjän mukaan hurja video on koneessa olleen matkustajan kuvaama.

Videolla näkyy, kuinka moottorin ympäriltä on kuoriutunut valtaosa tavallisesti näkyvästä metallipinnasta. Moottori on osittain tulessa ja heiluu epävakaan näköisenä ilmavirran vaikutuksesta.

Koneesta pudonneet osat aiheuttivat jossain määrin omaisuusvahinkoja. Osia putosi muun muassa talojen pihoille ja paikalliseen puistoon.

Lauantaisesta onnettomuudesta ei kuitenkaan aiheutunut henkilövahinkoja. Vammoilta säästyivät sekä taivaalta putoavien moottorinpalasten alle joutuneen Broomfieldin kaupungin asukkaat että lentokoneen matkustajat ja henkilökunta.

Kone palasi moottorivian vuoksi Coloradon osavaltion pääkaupungin Denverin kansainväliselle lentokentälle, jonne sen onnistui laskeutua turvallisesti.

Yhdysvaltain kansallinen liikenneturvallisuuslautakunta (NTSB) kertoi Twitter-tilillään aloittaneensa tutkinnan lauantaisen tapauksen johdosta.

Boeingin epäonni jatkuu

Lentokonevalmistaja Boeing on ottanut viime vuosina pahasti takkiin lento-onnettomuuksien vuoksi.

Boeingin erittäin suositut 737 Max -mallin koneet olivat vastikään lentokiellossa lähes kahden vuoden ajan kuolemiin johtaneiden lento-onnettomuuksien vuoksi. Konemallin kahdessa onnettomuudessa vuosina 2018 ja 2019 kuoli yhteensä 346 ihmistä.

Konemalli joutui lentokieltoon maaliskuussa 2019, mutta lentokielto on sittemmin poistettu.

Yhdysvalloissa lentoturvallisuusviranomainen myönsi koneelle lentoluvan marraskuussa. EU:n lentoturvallisuusvirasto EASA ja Britannian ilmailuviranomainen kertoivat puolestaan tammikuun lopulla, että koneet voivat palata käyttöön.

Koronapandemian laskettua kysyntää peruivat lentoyhtiöt kuitenkin satoja 737 Maxin -tilauksia.

Lue myös:

    Uusimmat