Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kun viet renkaasi rengashotelliin säilytykseen, ole tarkkana, äläkä niele mitä tahansa: "Jos kertomus epäilyttää..."

3:48Näin tarkistetaan auton rengaspaineetVaikka et itse huolehtisikaan autosi renkaiden vaihtamisesta, on rengaspaineet tarkistettava hieman renkaanvaihdon jälkeen. Videolla ohjeet, miten se tapahtuu huoltoaseman laitteilla.
Julkaistu 09.10.2021 10:59
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Mitä pitää tehdä ennen renkaiden laittamista säilöön? Vaikuttaako asiaan se, varastoiko renkaat itse vai rengashotellissa?

Vastaus: Renkaidenvaihtoaika lähestyy. Osa säilyttää kesärenkaat talven yli itse siinä, missä toiset turvautuvat rengashotelliin. Säilytystavasta riippuen on kuitenkin huomattava tehdä tiettyjä asioita.

Pyörät tulisi säilyttää puhtaina, kuivassa ja hyvällä ilmanvaihdolla varustetussa tilassa, jonka lämpötila on plussan puolella läpi koko talven. Yli 25 asteen lämpötiloissa renkaita ei saa säilyttää eli pannuhuoneen tai muun vastaavan tilan säilytyspaikkana saa unohtaa.  Alle nollan asteen tai yli 25 asteen lämpötilassa säilytettäessä kumin ominaisuudet voivat heikentyä ja renkaan käyttöikä lyhentyä.

Lue myös: "Pidän ohjetta varsin vaarallisena" – tässä rengasasiassa asiantuntija ei luottaisi auton käyttöoppaaseen

Renkaat tulisi myös suojata suoralta auringonvalolta ja voimakkaalta keinovalolta, koska UV-säteily heikentää niiden ominaisuuksia. Myös öljy, rasva ja erilaiset liuottimet ovat haitaksi renkaille, joten kosketuksia niiden kanssa tulee välttää.

Varastoinnin aikana renkaisiin ei saa kohdistua pistoja, vääntöä tai puristusta. Siksi onkin tärkeää, että vaakatasossa säilytettäessä pinotaan pinoon korkeintaan yhden auton renkaat. Renkaiden alle jäävän lattiapinnan tulee olla puhdas, kuten kaikkien varastoitavien pyörienkin. Esimerkiksi lattialle tai renkaiden väliin jäänyt terävä hiekoitussepelin murunen saattaa tehdä pahan piston renkaan kylkeen, kun koko rengassarjan paino on sen päällä. 

Renkaiden omatoimisäilytys

Jos itseltä löytyy edellä kuvatut kriteerit täyttävä säilytystila, on vielä syytä varmistaa, kieltääkö esimerkiksi taloyhtiö renkaiden säilyttämisen. Monessa häkkivarastossa renkaiden säilytys on paloturvallisuussyistä kielletty.

Mikäli estettä omatoimisäilytykselle ei ole, on pyörät syytä pestä huolellisesti ennen varastointia. Samalla kannattaa poistaa helposti irrotettavissa olevat kivet ja sepelin murut urista ja lamelleista. 

Rengashotelli

Jos taas päätyy säilömään renkaat rengashotellissa, kuuluu pesu yleensä säilytyksen hintaan. Rengashotellia valittaessa kannattaa muistaa, että valitettavasti läheskään kaikkien palvelua tarjoavien säilytystilat tai -tavat eivät ole suositusten mukaisia. Usein näkee, että lattiasäilytyksessä on pinottu päällekkäin kolmen tai jopa neljän auton renkaat. Tällöin alimpana olevan rengassarjan alimmainen rengas joutuu melkoiselle rasitukselle. 

Olen myös törmännyt siihen, että renkaita säilytetään palvelua tarjoavan liikkeen pihan perällä olevassa kylmässä kontissa. Tällöin säilytyslämpötila ei välttämättä ole kovinkaan optimaalinen läpi koko varastointikauden. Rengashotellia valitessa kannattaakin kysyä, miten ja missä renkaita säilytetään. Jos kertomus epäilyttää, voi aina kysyä, olisiko säilytystilat mahdollista nähdä.

Osallistu MTV Uutisten rengashotellikyselyyn alla! Artikkeli jatkuu kyselyn jälkeen.

Jos kyselylomake ei näy, löydät sen täältä.

Lue myös: Varo rengashotellin härskiä vedätystä! Tee näin, jos haluat välttyä turhalta rahanmenolta

Tarkasta renkaiden kunto ennen säilytykseen jättöä

Ennen renkaiden jättöä säilytykseen, kannattaa jokaisesta renkaasta mitata urasyvyys, tarkastaa renkaan kyljestä sen valmistusajankohta sekä kiinnittää huomiota siihen, onko kulutuspinta kulunut tasaisesti. Tiedot kannattaa kirjoittaa muistiin ja ottaa myös kuvat renkaista ja vanteista.

Kevättalvella rengasliikkeet soittelevat hotelliasiakkailleen ja kaupittelevat uusia renkaita. Tällöin päätöksentekoa helpottaa, kun itsellä on tarkka mielikuva varastossa olevien renkaiden kunnosta. Näin uusia renkaita ei tule hankittua tarpeettoman aikaisin. 

Dokumentaatio auttaa myös varmistamaan, että autoon keväällä vaihdetaan varmasti oikeat pyörät alle. Tämäkään ei välttämättä ole itsestäänselvyys kausivaihtohärdellin ollessa käsillä.

Myös omaan varastoon jäävien renkaiden kunto kannattaa tarkastaa, jotta itsellä on käsitys siitä, onko ne syytä uusia ennen seuraavan ajokauden alkua. Jos on, ehtii homman hoitamaan jo talvikauden aikana valmiiksi.

Rengaspaineita on järkevää nostaa varastoinnin ajaksi. Varastointipaineet voivat olla jopa hieman (0,3 bar) autonvalmistajan suosittelemia korkeammat. Tällöin keväällä paineet ovat todennäköisesti lähellä suosituspaineita, joten lähimmälle paineidentarkastuspisteelle ei tarvitse ajella vajaapaineisin renkain. Ajokauden alkaessa paineet taas sitten palautetaan autonvalmistajan ohjeistuksen mukaisiksi.

Rengassarjan tasainen kuluttaminen edellyttää omaa aktiivisuutta – myös rengashotellissa asioitaessa

Rengassarja kannattaa pyrkiä kuluttamaan mahdollisimman tasaisesti, jotta eri renkaiden väliset kulumis- ja pitoerot eivät muodostuisi liian suuriksi (yli 2,0 mm). Parhaiten tämä onnistuu vaihtamalla etu- ja takarenkaiden paikkaa säännöllisesti, pyörimissuuntaa muuttamatta. Jotta näin voi tehdä, pitää kyseisen auton etu- ja takarenkaiden luonnollisesti olla keskenään samankokoiset. 

Suositus renkaiden paikkojen vaihdolle on noin 8 000 kilometrin välein. Vähän ajavalle käytännössä riittää, että renkaiden paikat vaihtuvat vuosittain. Ensi keväänä siis auton etupäähän menevät renkaat, jotka tänä syksynä otetaan pois auton taka-akselilta. Toimintatapa edellyttää, että renkaiden paikat merkitään, kun ne otetaan pois auton alta ja merkinnät taas huomioidaan vaihdettaessa samaisia renkaita takaisin alle. 

Rengassarjan tasainen kuluttaminen pitäisi olla itsestäänselvyys rengasliikkeessä asioitaessa – valitettavasti näin ei kuitenkaan läheskään aina ole. Siksi onkin tärkeää pyytää merkkaamaan renkaiden paikat ja huomioimaan merkinnät alle laitettaessa yllä ohjeistamallani tavalla. Näin saa renkaat kestämään helposti yhden ajokauden pidempään. Rengasliike luonnollisesti mielellään myisi asiakkaalle uuden rengassarjan vähän useamminkin.

Lue myös: Aina ei tarvitse ostaa uutta – Kuluttaja: Vanhat renkaat voi myös pinnoittaa, ja kunnolla tehtynä lopputulos on "ihan kohtuullinen"

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset

Lisää aiheesta:

Tiesitkö? Näin voit omilla toimillasi pidentää auton renkaiden käyttöikääPelkkä renkaanvaihto ei riitä – älä laiminlyö tärkeitä toimenpiteitä: "Vahingot jäävät autoilijan itsensä kärsittäviksi"Kesärengaskausi lähestyy – muista nämä perusasiat renkaanvaihdon yhteydessäVaro rengashotellin härskiä vedätystä! Tee näin, jos haluat välttyä turhalta rahanmenoltaRenkaiden vaihtosesonki lähestyy – tässä vinkit valintaan, vaihtoon ja säilytykseenNäistä merkeistä tiedät, että pärjäät vielä nykyisillä talvirenkaillasi
AutotRenkaatRenkaanvaihtoLiikenneturvallisuusTeppo VesalainenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?

  • Eilen06:44
    Sää

    Malttia liikenteeseen: Ajokeli huonoa isossa osassa maata – erityisesti näillä alueilla kuuran riski

  • 18.10.12:02
    Renkaanvaihto

    Voiko jo vaihtaa talvirenkaat alle?

  • 16.10.11:57
    Liikenne

    Kamuxin automyynti sakkaa – toimitusjohtaja vaihtoon

  • 16.10.11:33
    Liikennesäännöt

    Ajatko 7 km/h ylinopeutta? Et enää, sanoo poliisi