Kun omalla ravintola-alalla ei ollut töitä, Tiina perusti yrityksen ja leipoo nyt herkkuja sata vuotta vanhasta leipäjuuresta: "Otettu erittäin hyvin vastaan"

1:59
Katso video: Tiina perusti yrityksen ja leipoo nyt herkkuja sata vuotta vanhasta leipäjuuresta.

Syitä uusien yritysten perustamiseen on monia. Korona-aika on vaikuttanut yritysten perustamiseen niin hyvässä kuin pahassa.

Yksi uusista yrittäjistä on ravintola-alalla aiemmin työskennellyt Tiina Kujala, joka leipoo sata vuotta vanhasta taikinajuuresta herkkuja Helsingissä.

Kujala on perustanut yhtiökumppaninsa kanssa Tintin Juurilla Oy:n, joka myy esimerkiksi leipiä, riisipiirakoita ja pitsapohjia erityisesti pääkaupunkiseudulla.

– Omalla ravintola-alalla ei ole töitä, joten lähdin hakemaan itselleni töitä omasta yrityksestä. Oli lähdettävä katsomaan, että kiinnostaako tämä ihmisiä. Ja sitten kun ei ole töitä, niin lähden hakemaan itselleni töitä omasta yrityksestä.

Pitkään harkittu siirto ryhtyä yrittäjäksi on alkuvaiheessa kannattanut, sillä Tintin Juurilla Oy:n tuotteet ovat kiinnostaneet asiakkaita.

– Leivomme sataprosenttisesti juureen eli emme käytä lainkaan teollista hiivaa. Hiiva vaikuttaa tuotteen terveellisyyteen. Meidät on otettu erittäin hyvin vastaan. Jotkut ihmiset ovat kokeilleet uudestaan leipää ja pystyvät uudestaan syömään sitä, Kujala kertoo.

Yrityksiä rekisteröidään enemmän

Korona-aika ei ole hillinnyt intoa yrittämiseen. Tämän vuoden alussa yrityksiä on rekisteröity yli 11 000, mikä on lähes 2 000 enemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana.

Syitä tähän on monia.

– Yrityskanta muuttuu, kun vanhoja yrityksiä on lopetettu ja uusia on perustettu tilalle. Mutta kyllä tämä korona-aika ollut mahdollisuus monelle uudelle yrittäjälle. On uskallettu ottaa tässä tilanteessa loikka, kun perinteinen työpaikka on ollut epävakaampi, Suomen Yrittäjien ekonomisti Petri Malinen sanoo.

– Korona-aika on lisäksi voinut luoda markkinaa esimerkiksi monille asiantuntijapalveluille, Malinen lisää.

Yrittäminen on kasvattanut suosiotaan muutenkin viime vuosina, sillä yritysten rekisteröintejä oli viime vuonna yli 38 000, kun vuonna 2016 määrä oli hieman yli 30 000.

– Meillä on pitkään panostettu siihen, että yrittäjyys on nuorille yksi vaihtoehto sen suhteen, mitä lähtee tekemään. Hyvin on yrittäjyyskasvatusta lisätty ja nyt tämä kaikki kantaa hedelmää, Malinen toteaa.

Monelle yrittäjälle tie voi olla aluksi kivinen, mutta ainakin tuore leipuriyrittäjä on iloinen, kun kauppa on lähtenyt hyvin käymään.

– Koulun kautta tuli se uskallus lähteä tähän. En ole katunut tätä hetkeäkään. Ainakaan vielä, Haaga-Heliassa opiskellut Tiina Kujala nauraa.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja