Helsingin Diakonissalaitoksella toimiva ympärivuorokautinen päihdeneuvontapalvelu on jo heinäkuun loppuun mennessä vastannut yhtä moneen puhelinsoittoon kuin koko viime vuonna yhteensä. Ruuhka-aika on kuitenkin vasta kesälomien jälkeen syksyllä.
Helsingin Kalliossa sijaitsevaan toimistohuoneeseen soitetaan silloin, kun päihdeongelmasta ei enää omin avuin tunnuta pääsevän eroon. Ilmaisen päihdeneuvonnan tarkoituksena on kuunnella soittajaa ja tarvittaessa neuvoa tätä oikeiden palveluiden ääreen.
– Viime vuonna on tullut noin 5000 puhelua ja tänä vuonna ollaan suunnilleen samoissa lukemissa jo tällä hetkellä vuotta, kertoo Helsingin Diakonissalaitoksen valtakunnallista päihdeneuvontaprojektia johtava Robert Koski.
Useimmiten soittaja on alkoholiongelmainen. Kaikkiaan päihdeongelmaiset ovat soittaneet itse puhelimeen noin puolet kaikista puheluista. Päihdeongelmaisen omaiset taas soittavat seuraavaksi eniten.
Luvut ovat suuria, joka yhtäältä kertoo apua tarvitsevien määrästä, mutta myös siitä, että palvelun markkinointi on onnistunut ja ihmiset tietävät, mistä etsivät apua.
Tämän vuoden toinen sesonkikausi on kuitenkin vasta alkamaisillaan.
– Lomakauden jälkeen on tällainen pieni piikki havaittavissa, että puheluita tulee enemmän kuin muuna aikana, Koski sanoo.
Alkoholi kuuluu suomalaisen kesään
Terveyden- ja hyvinvoinninlaitoksen (THL) julkaisema tilasto kertoo, että suomalaisten alkoholinkulutus jatkoi laskemistaan jälleen vuonna 2015.

