Kun jälkikasvusi seuraavan kerran ruinaa sinulta omaa autoa, voi mielessä hyvinkin olla tämä Volvo

Volvon uusi lippulaiva EX90 on esitelty 2:10
Volvon uuteen muotokieleen voi tutustua parhaiten katsomalla, miltä tuleva EX90 näyttää.

Volvo lähtee tavoittelemaan alle parikymppisten ostajien suosiota täysin uudella automallilla.

Ruotsalaistaustainen autovalmistaja Volvo esittelee uuden täyssähköisen kansanmaasturin ensi kesänä. Crossover-tyyppisen pikkumaasturin nimikin on jo selvillä: EX30.

Yhtiön toimitusjohtaja Jim Rowan kuvailee tulokasta ”tilavaksi, erittäin turvalliseksi ja kohtuullisella toimintamatkalla varustetuksi”. Jotakin auton koosta kertoo, että se jää kompaktin XC40-mallin alapuolelle.

Crossoverin ensi-ilta on Rowanin kertoman mukaan 15. kesäkuuta.

Nuoret kiikarissa

Pikku-Volvon virallisesta toimintamatkasta ei ole vielä tarkkaa tietoa. Täyssähköinen isoveli XC40 Recharge liikahtaa yhdellä latauksella 460 kilometriä.

EX30 valmistetaan Kiinassa. Auto hyödyntää emoyhtiö-Geelyn kehittämää täyssähköistä SEA-arkkitehtuuria.

Yhtiö havittelee pikku-Volvon kohderyhmäksi erityisesti nuoria ikäpolvia. Volvo myöntää suoraan, että tällä hetkellä sen asiakaskunta on pääosin varsin varttunutta väkeä.

EX30-mallista toivotaan sisäänheittotuotetta, jolla nuoret saadaan sitoutumaan ruotsalaismerkin tarjoamiin autoilun iloihin.

Tavoitteena miljoonamyynnit

Tyypilliseksi asiakkaaksi on profiloitu 18–19-vuotias auton ensiostaja. Täyssähköisen pikkumaasturin voisi ilmeisesti joko liisata tai hankkia omistukseen varsin kohtuulliseen hintaan.

– Mikäli saamme tällä tavalla myytyä asiakkaillemme ensimmäisen Volvon, heistä saattaa perheen perustamisen ja isomman auton tarpeen myötä tulla myöhemmin vakioasiakkaitamme, Rowan on aiemmin todennut.

Toisaalta näppärä pikkuauto soveltuu Volvon kaavailuissa myös varttuneemman väen tarpeisiin, etenkin silloin kun ajokilometrien määrät jäävät pieniksi eikä auton koolla ole enää niin suurta merkitystä.

Kansanmaasturille kaavaillaan keskeistä roolia Volvon kunnianhimoisten myyntitavoitteiden toteuttamisessa. Yhtiö havittelee vuoden 2025 tienoilla 1,2 miljoonan ajoneuvon vuotuista myyntiä.

Lue myös:

    Uusimmat