Takatan vialliset turvatyynyt ovat johtaneet vuosien saatossa jo kymmenien miljoonien autojen takaisinkutsuihin. Tuoreimman korjauskampanjan piirissä on tällä kertaa 1,4 miljoonaa ajoneuvoa.
Autoteollisuuden kautta aikain laajimman takaisinkutsun takana olevan japanilaisen Takatan turvatyynyt ovat jälleen aiheuttaneet massiivisen korjauskampanjan.
Tällä kertaa takaisinkutsun syynä ei kuitenkaan ole turvatyynyn kaasunkehitinyksikön vika, jonka vuoksi kymmeniä ihmisiä on menehtynyt aiemmin. Nämä turvatyynyt saattoivat lauetessaan singota metalliosia auton matkustamoon, ja laukeaminen saattoi tapahtua myös ilman kolaria.
Sen sijaan tässä takaisinkutsussa on kyse turvatyynyjen muista komponenteista, jotka saattavat pettää, mikäli niihin joutuu kosteutta. Seurauksena voi olla turvatyynyn repeytyminen tai tyhjentyminen, mutta kuten kaasunkehitinyksikönkin kohdalla, myös näiden komponenttien vika voi johtaa metalliosien sinkoutumiseen päin autossa matkustavia – tai yksinkertaisesti siihen, ettei turvatyyny laukea.
Vialliset komponentit on valmistettu vuosina 1995–1999, ja niitä on myyty BMW:lle, Audille, Toyotalle, Hondalle sekä Mitsubishille. Takaisinkutsut käynnistyvät tammikuussa.
0:10
