Kuluttajaviranomaiset haluavat lopun some-huijauksille: Vaativat teknologiajättejä vastuuseen

Euroopan unionin kuluttajaviranomaisille on satanut yhä enemmän valituksia kuluttajilta, jotka ovat joutuneet somehuijausten uhreiksi.

Suomalaisiakin kiusanneet kestoriesat eli sosiaalisessa mediassa pyörivät huijaukset näyttävät vain lisääntyvän. Esimerkiksi helmikuussa suomalaisäitejä yritettiin huijata erilaisiin tilausansoihin.

Somehuijaukset on nyt saatava loppumaan, jyrähtivät EU:n kuluttajaviranomaiset. Viranomaiset tapasivat viime viikolla suurten someyritysten edustajia.

EU:n kuluttajaviranomaiset lähestyivät Facebookia, Twitteriä ja Googlea jo viime marraskuussa kirjeitse. Kuluttajaviranomaiset kehottivat teknologiayrityksiä puuttumaan sosiaalisessa mediassa jatkuvasti liikkuviin huijauksiin.

Sosiaalisen median yrityksiä on kehotettu puuttumaan enemmän kuluttajia harhaan johtaviin petoksiin ja huijauksiin sekä EU:n kohtuuttomina pitämiin sopimusehtoihin.

Kuluttajaviranomaisten mukaan sosiaalisen median yritysten tulisi poistaa sivuiltaan petokset ja huijaukset välittömästi, kun tulevat niistä tietoisiksi, kerrotaan tiedotteessa.

EU:n kuluttajaviranomaisten tietoon on tullut paljon tapauksia, joissa käyttäjät ovat joutuneet tilausansoihin, heiltä on huijattu rahaa, he ovat ostaneet väärennettyjä tuotteita tai joutuneet valetarjousten pauloihin.

***


Lue myös:

    Uusimmat