Kuluttaja-asiamies varoittaa, että Suomessa on tällä hetkellä liikkeellä lukuisia koronavirukseen liittyviä huijausyrityksiä ja harhaanjohtavaa markkinointia. MTV Uutiset Live otti selvää, minkä tyyppisiä.
– Ennen kaikkea ravintolisien ja luontaistuotteiden lupauksia siitä, että ne ehkäisevät tai parantaisivat koronatartuntoja, Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Saija Kivimäki kertoo.
Virastoon on koronahuijausten tiimoilta tullut noin parikymmentä yhteydenottoa eri huijauksiin liittyen. Harhaanjohtavaa tietoa on välitetty myös puhdistusaineiden sekä siivouspalveluiden tehosta koronavirusta vastaan.
Näiden lisäksi eri nettimainoksissa on kaupattu käsidesiä ja kasvomaskeja kiskurihintaan. Kivimäen mukaan ei ole olennaista nostaa esimerkiksi, mikä olisi kiskurihinta kyseisille tuotteille. Itse teko on rangaistava, jos sillä harhautetaan kuluttajaa ostamaan tuote.
– Hinta ei ole merkittävä tekijä, vaan jos kuluttajaa kiirehditään tai painostetaan vetoamalla tuotteen saatavuuden rajoittumiseen, Kivimäki selventää.
Koijareita kolmea eri sorttia
Koronaviruspandemia on omiaan lisäämään ihmisten epävarmuutta ja turvautumaan epätoivoisiinkin temppuihin, vaikka ei normaalisti sortuisi verkkohuijauksiin. Kivimäen mukaan järjestäytynyt rikollisuus on havainnut tämän, ja yrityksiä on perustettu vain koronavirushuijauksia varten.
Näiden lisäksi koronahuijauksiin sortuvat elinkeinonharjoittajat, jotka venyttävät rajojaan sen suhteen, millaisia terveysväittämiä voi käyttää.
– Sitten on yrityksiä, joille kuluttajia suojaava lainsäädäntö on täysin uutta ja vierasta, Kivimäki avaa.

