Kuljetuskopterien käyttöönotto siirtyy ensi vuoteen

Myöhästymisen syynä on tyyppihyväksynnän aikataulun venyminen. Kopterien hallitilat ovat kuitenkin valmistuneet määräajassa.

Uusien NH-90-kuljetushelikoptereiden käyttöönotto viivästyy tästä syksystä. Ensimmäistä 20 kopterista odotetaan Uttiin ensi vuoden tammikuussa, kertoo Utin Jääkärirykmentin komentaja everstiluutnantti Petri Hulkko.

Puolustusvoimat on keskittänyt helikopteritoimintansa Uttiin, jonne kaikki uudet NH-90-kopterit tulevat vuoteen 2009 mennessä. Samaa kopteria odottelevat myös muun muassa Ruotsi, Norja, Saksa ja Ranska.

Koptereissa on meneillään niiden vastaanottotarkastus. Hulkon tietojen mukaan siinä ei pitäisi olla suuria ongelmia. Suomalainen tyyppihyväksyntä on kuitenkin kiinni saksalaisten tyyppihyväksynnän aikataulusta.

- Saksalaisten konetyyppi on 95-prosenttisesti sama kuin suomalaisilla. Saksalaisten piti saada hyväksyntä valmiiksi viime heinäkuussa, mutta se on viivästynyt. Arvioiden mukaan se tapahtuu loppuvuoden aikana. Sen jälkeen voidaan tyyppihyväksyä ensimmäinen suomalainen kopteri, selvittää Hulkko.

Kopterihalli valmiina käyttöön

Kopterit sijoitetaan Utin uuteen helikopterihalliin, jonka avajaisia vietettiin tänään. Halli kätkee sisäänsä paljon muutakin kuin koptereiden säilytyksen. Se keskittää eri toimintoja saman katon alle. Hallissa ovat huoltotilat ja operatiiviset tilat koko pataljoonalle. Hallista johdetaan lentotoimintaa ja siellä koulutetaan sotilaita.

Tällainen toimintojen keskittäminen on uusi konsepti puolustusvoimissa, paljastaa Hulkko.

Hallin pinta-ala on runsaat 11000 neliömetriä ja siinä on tilat 20 helikopterille. Helikopteripataljoona muutti halliin jo vuoden vaihteessa. Halli maksoi hieman alle 14 miljoonaa euroa, mikä on niukasti alle kustannusarvion.

Hulkko näkee jotain hyvääkin kuljetuskopterien viivästymisessä.

- Hallin rakentaminen saatiin lämmön ja ilmastoinnin säätöä myöten valmiiksi ennen koptereiden tuloa. Kaikki kopterit saadaan nyt sisätiloihin, eikä niitä jouduta säilyttämään paljaan taivaan alla. Ulkosäilytyksen vaikutusta uusiin helikoptereihin ei tiedetä, mutta kuvitella voi, että digitaalinen kone on herkempi tällaiselle säilytykselle kuin vanha analoginen kone.

Uusia helikoptereita huoltava tekninen henkilökunta on jo valmiina. Kopterilentäjiä ei vielä ole voitu kouluttaa täyttä määrää, vaan heidän opastuksensa alkaa, kun kopterit tulevat. Lentäjät koulutetaan osin ilmavoimissa yhdessä Hornet-hävittäjälentäjien kanssa, mutta pääosa koulutuksesta on Utin Jääkärirykmentissä.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat