Kuljetuskeskusten liitto: Posti polkee hintoja

Valtion omistajaohjausyksikön pitäisi puuttua Postin hintahäiriköintiin, vaatii Kuljetuskeskusten liitto. Posti kiistää väitteet hintojen polkemisesta täysin.

Kuljetuskeskusten liitto KKL vaatii valtion omistajaohjausyksikköä puuttumaan toimia valtionyritysten hintahäiriköintiin. Esimerkkinä liitto mainitsee Posti Groupin kuljetustoiminnan. Valtionyhtiöt valtaavat yleisiä kuljetusmarkkinoita kustannustasoa alemmilla hinnoilla, lukee Kuljetuskeskusten liiton tiedotteessa.

Liitto vetoaa valtion omistajapolitiikkaa koskevaan valtioneuvoston periaatepäätökseen, jonka mukaan yhtiöiden on toimittava markkinoilla samoilla edellytyksillä kuin kilpailijansa. Liitto painottaa, että Postin logistiikkapuoli tekee raskasta tappiota.

Kuljetuskeskusten liitto on KTK-yritysten toimialajärjestö, joka edustaa noin 4000 suomalaista kuljetusyrittäjää.

Viime vuoden lopulla Helsingin kuljetusyrittäjät arvostelivat, että Itella maksaa alihankkijoille liian vähän.

Posti: Ei mitään salattavaa

Posti hämmästelee väitteitä siitä, että se polkisi kuljetusalan hintoja.

– Kiistän väitteet. Emme toimi väärin eikä meillä ole mitään salattavaa, sanoo Postin yrityskuljetusten johtaja Timo Kinnunen.

Hän uskoo, että tiedote liittyy alan yleisesti heikkoon tilanteeseen.

– Tavarakuljetusten volyymi laskee neljättä vuotta peräkkäin, ja alalla menestyminen on erittäin kovan työn takana, Kinnunen sanoo.

Logistiikkapuolen tappiot liittyvät hänen mukaansa epäonnistumisiin Skandinavian markkinoilla - ei hintojen polkemiseen.

Kinnunen kertoo, että omistajaohjausosaston kanssa käydään jatkuvasti keskusteluja markkinoilla toimimisen ehdoista.

– Meidän toimintaamme ei tueta verovaroilla. Toimimme markkinoilla, jossa joskus voitamme kilpailutuksia, joskus häviämme ne.

Kahden tappiollisen vuoden jälkeen Postin logistiikkapuoli on alkuvuonna kääntynyt voitolliseksi.

Kuljetustoiminta on oleellinen osa Postin toimintaa, toteaa Kinnunen.

– Tämä kehityskulku näkyy myös muissa Euroopan maissa. Perinteisen postin vähentyessä pakettien ja suuremmankin tavaran kuljetuksen osuus nousee, Kinnunen sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat