Syyttäjä vaatii raitiovaununkuljettajalle ehdollista vankeutta törkeästä kuolemantuottamuksesta ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. 12-vuotiaan pojan elämä päättyi raitiovaunun alle marraskuussa 2020.
Oli marraskuinen sunnuntai-ilta Helsingissä ja 27-vuotiaan raitiovaununkuljettajan vajaan kymmenen tunnin mittainen työvuoro oli hiljalleen päättymässä. Nainen kuljetti raitiovaunua nelikaistaisella Mäkelänkadulla, jossa kiskot kulkevat kaistojen välissä.
Tämä juttu pohjautuu MTV Uutisten hallussa olevaan poliisin esitutkintapöytäkirjaan onnettomuudesta.
Ykköslinjan ratikka oli lähtenyt liikkeelle Käpylästä ja kulki kohti keskustaa.
– Huomasin silloin erityisesti, että illat ovat pimenneet ja ajaminen vaatii erityistä tarkkaavaisuutta. Painotin itselleni, että nyt pitää erityisesti skarpata eli olla tarkkaavainen. Huomasin lisäksi, että kiskoilla oli paljon lehtiä, nainen kertoi myöhemmin poliisikuulusteluissa.
Raitiovaunu oli suunnitellussa aikataulussaan.
– Minun oli määrä lopettaa työvuoro kello 19.11.
Hän kertoi olleensa hyvässä työvireessä, eikä mikään asia painanut hänen mieltään. Hänellä ei myöskään ollut kiire minnekään työn tai siviiliasioiden puolesta.
Mäkelänrinteen urheiluhallien kohdalla nainen kiihdytti ylämäkeen.
– Halusin varmistaa, että vaunu nousee ylämäen ongelmitta ilman vauhdin hidastumista, mitä lehdet saattavat aiheuttaa, nainen kuvaili poliisille.
Ajoi päin stop-valoa
Sinä sunnuntaina kuljettaja oli jo kertaalleen ohittanut Mäkelänkatu 58:n ja lähestyi kohtaa nyt uudestaan.
Teknisen tutkinnan mukaan raitiovaunu oli juuri ylittämässä Kumpulantien risteyksen suojatietä, kun Elimäenkadun liikennevalot vaihtuivat viivavaloksi. Se tarkoittaa samaa kuin keltainen autoilijoille.
Tutkinnan mukaan vaunu oli tällöin 46,5 metrin päässä yliajopaikasta. Raitiovaunu pysähtyy tavallista jarrua käyttämällä 40–65 metrin matkalla.
Raitiovaunu oli 33,7 metrin päässä törmäyskohdasta, kun valo muuttui S-valoksi, mikä tarkoittaa samaa kuin punainen valo autoilijoille.



