Kuka maksaa taksin, jos linja-auto on myöhässä? Lautakunta antoi ratkaisunsa

Osaatko antaa linja-autolle riittävästi tilaa? Näin paljon se sitä vaatii 8:36

Espoosta Helsinkiin linja-autolla yrittänyt henkilö joutui turvautumaan taksiin, koska bussia ei näkynyt eikä kuulunut. Hän ja liikenneyhtymä olivat kuitenkin erimielisiä taksimatkan maksajasta, joten tapaus päätyi kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn.

Pääkuvan video

Näin paljon tilaa linja-auto tarvitsee liikenteessä

Kuluttajariitalautakunta sai taannoin käsiteltäväkseen helmikuulta 2017 peräisin olevan tapauksen, jossa kotoaan Espoon Tapiolasta töihin Helsingin Meilahteen suunnannut henkilö joutui ottamaan taksin, koska Helsingin seudun liikenteen (HSL) linja-auto ei saapunut ajallaan. Matkustaja oli odottanut linja-autoa 35 minuuttia.

Henkilö yritti saada HSL:n maksamaan hänen 19,10 euron hintaisen taksimatkansa, mutta yhtymä ei tähän suostunut vedoten muun muassa muihin käytössä olleisiin yhteysvaihtoehtoihin. Henkilö vei asian kuluttajariitalautakuntaan, joka antoi päätöksensä hiljattain.

Vaikka HSL kiisti henkilön vaatimukset, katsoi kuluttajariitalautakunta, ettei se pystynyt näyttämään toteen, että merkittävä aikataulupoikkeama olisi johtunut mistään muusta kuin yhtymän omasta huolimattomuudesta. Sen lisäksi viivästyksestä tiedottaminen oli puutteellista, sillä mikäli henkilö olisi saanut ajoissa tiedon vuoron myöhästymisestä, ei hänellä olisi ollut tarvetta ottaa taksia. 

Kuluttajariitalautakunta suositteli yksimielisellä päätöksellä, että HSL korvaa henkilön taksimatkan täysimääräisenä.

Lue myös:

    Uusimmat