Tuore suklaan vastuullisuusselvitys kertoo, että monella suomalaisillekin tutulla suklaa-alan toimijalla on parannettavaa vastuullisuudessa.
Suomalaisbrändi Fazer paransi pisteitään selvityksessä erityisesti metsäpeitteisen ja peltometsäviljelyn suhteen, mutta suklaan jäljitettävyydessä ja läpinäkyvyydessä pisteet heikentyivät.
Fazer sijoittui sijalle 17, kun yhteensä toimijoita oli kyselyssä 38. Viime vuonna Fazer oli sijalla 22.
– Yleisesti ottaen yritys on menossa hyvään suuntaan mutta vielä on parannettavaa, kommentoi WWF:n kansainvälinen metsäasiantuntija Maija Kaukonen.
Viidettä kertaa toteutetun selvityksen takana on 36 yliopistoa ja järjestöä, mukaan lukien WWF.
Yritysten toimintaa tarkasteltiin kuuden kategorian avulla, jotka olivat jäljitettävyys ja läpinäkyvyys, elämiseen riittävä toimeentulo, lapsi- ja pakkotyövoima, metsäkato ja ilmasto, metsäpeitteinen viljely ja kemikaalien käyttö.
Parhaiten kansainvälisesti menestyivät hollantilaiset Tony’s Chocolonely ja Original Beans.
Lue myös: Selvitys moittii suklaabrändejä: "Lupaukset eivät merkitse mitään, jos viljelmiä ei valvota
S-ryhmä ja Kesko eivät vastanneet
Suomessa Panda-suklaabrändi on osa Orkla-konsernia. Konsernin tulos huononi viime vuodesta, nyt yritys on sijalla 33.
