Älä tee näitä kuormausmokia peräkärryn kanssa – auton hallinta voi vaarantua pahasti

Kun tavaraa kuljetetaan peräkärryssä, on kuormauksessa oltava huolellinen.

Älä laiminlyö peräkärryn kuntotarkastusta. Talven jälkeen on ennen liikenteeseen lähtöä tarkistettava toimivatko kaikki valot, ovatko renkaat ehjät ja ilmanpaineet kohdallaan.

Peräkärry kuormataan niin, että painopiste säilyy mahdollisimman alhaalla ja keskellä. Painavimmat tavarat laitetaan akselin päälle ja kuorma jaetaan tasaisesti kärryn pohjan koko alalle.

Lopuksi kuorma sidotaan kiinni kunnon liinoilla. Muistathan, että lasti on kiinnitettävä huolella myös kuomullisessa kärryssä.

Viisi vinkkiä peräkärryn kanssa kulkevalle

  • Kevennä kaasujalkaa – peräkärry on kuin 80 km/h lätkä
  • Kuormaa tasaisesti ja tarkista aina aisapaino
  • Kiinnitä kunnon kuormaliinoilla kuomunkin alle tuleva tavara
  • Merkitse ylipitkä kuljetus punaisella lipulla
  • Tarkista kärryn valot ja renkaiden ilmanpaineet ennen liikenteeseen lähtöä

– Kuormauksen lisäksi kannattaa pitää mielessä myös lastin paino: kuinka paljon tavaraa on kyytiin tulossa ja kuinka isoksi yhteispaino kasvaa. Eritoten jarruttomien kevytperävaunujen kanssa painorajat tulevat nopeasti vastaan. Suurimman sallitun kuorman voi tarkistaa vetoauton rekisteriotteesta, vinkkaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara.

Kuormauksen yhteydessä on muistettava tarkistaa aisapaino. Takapainoisuuden voi testata helposti irrottamalla peräkärry vetokoukusta ja pitämällä aisasta käsin kiinni. Jos aisa nousee ylöspäin ja kärry lähtee kippaamaan taaksepäin, takana on liikaa painoa ja kuorma on lastattava uudelleen.

– Väärin kuormattu kärry tekee yhdistelmästä hankalan ajettavan ja pienikin vauhdinnousu tai äkillinen liike voi saada kuorman heittelehtimään ja vetoauton hallinnan katoamaan, Elovaara huomauttaa.

Peräkärry on kuin 80 km/h lätkä

Mökkikausi voi tuoda tullessaan rakennusprojekteja. Lautatavaraa tai muuta pitkää kuormaa kuljetettaessa on huomioitava, ettei lasti saa ylittää kärryn etureunaa metriä pidemmältä matkalta.

Takana kuorma saa ylittää perävaunun kahdella metrillä. Jo metrin takalaidan ylityksen jälkeen on kuorma muistettava merkitä punaisella lipulla.

Leveyssuunnassa kuorma ei saa tulla sivulaitojen yli.

Vaikka keli olisi kuiva ja edessä tyhjä moottoritie, on peräkärryn kanssa kulkevalle nopeusrajoitus enintään 80 kilometriä tunnissa.

Kun auton vetokoukkuun kiinnittää jotain, vaikuttaa se heti ajettavuuteen ja ohjaamiseen. Nopeuden kasvaessa yhdistelmän hallittavuus vaikeutuu huomattavasti.

Lähde: Liikenneturva

Lue myös:

    Uusimmat