Lennonjohdon etäjärjestelmät tulevat alle viidessä vuodessa Suomeen. Alkuvaiheessa Suomen lentoliikennettä voitaisiin kuitenkin johtaa Ruotsista, sanoo ministeri Anne Berner (kesk.) Keskisuomalaiselle antamassaan haastattelussa.
Lennonjohdon siirtyminen naapurimaahan voisi toteutua etälennonjohtojärjestelmän avulla. Vastaavia järjestelmiä on jo käytössä Ruotsissa ja Norjassa, ja sellaista suunnitellaan myös Viron Tarton lentokentälle.
Ruotsin kanssa yhteistyössä toteutettava lennonjohto voisi Bernerin mukaan olla ensikokeilu etälennonjohtojärjestelmän tuomisesta Suomeen.
Etäjärjestelmän avulla lentokentän lennonjohtoa voidaan hoitaa kamerajärjestelmien, muiden sensoreiden ja tietoliikenneyhteyksien avulla kauempana sijaitsevasta keskusvalvomosta.
Finavialle lennonjohtopalveluita tuottavan Air Navigation Services Finlandin toimitusjohtaja Raine Luojus on Bernerin kanssa samoilla linjoilla.
– Pohdimme tällä hetkellä Finavian kanssa, millaisella mallilla järjestelmän pilotointia lähdetään kokeilemaan. Alkuvaiheessa yhteistyö Ruotsin kanssa voisi olla mahdollista, Luojus sanoo.
Suomeen ollaan kuitenkin vahvasti hankkimassa myös omaa järjestelmää tulevina vuosina.
Etäjärjestelmästä merkittäviä säästöjä
Luojuksen mukaan järjestelmä toisi ilmailuun merkittäviä säästöjä esimerkiksi lennonjohtotornien infrakustannusten pienenemisen ansiosta. Lennonjohtotornit ovat kalliita rakentaa ja ylläpitää, kun taas etäjärjestelmä asennetaan tolppaan lentokentälle, eikä se vaadi suuria ylläpitokuluja.
