Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

KSML: Suomen lennonjohto voi pian olla Ruotsissa – näin uskoo Berner

Etäjärjestelmän avulla lentokentän lennonjohtoa voidaan hoitaa kamerajärjestelmien, muiden sensoreiden ja tietoliikenneyhteyksien avulla kauempana sijaitsevasta keskusvalvomosta.
Etäjärjestelmän avulla lentokentän lennonjohtoa voidaan hoitaa kamerajärjestelmien, muiden sensoreiden ja tietoliikenneyhteyksien avulla kauempana sijaitsevasta keskusvalvomosta.
Julkaistu 20.06.2018 05:00

MTV UUTISET

Lennonjohdon etäjärjestelmät tulevat alle viidessä vuodessa Suomeen. Alkuvaiheessa Suomen lentoliikennettä voitaisiin kuitenkin johtaa Ruotsista, sanoo ministeri Anne Berner (kesk.) Keskisuomalaiselle antamassaan haastattelussa. 

Lennonjohdon siirtyminen naapurimaahan voisi toteutua etälennonjohtojärjestelmän avulla. Vastaavia järjestelmiä on jo käytössä Ruotsissa ja Norjassa, ja sellaista suunnitellaan myös Viron Tarton lentokentälle.

Ruotsin kanssa yhteistyössä toteutettava lennonjohto voisi Bernerin mukaan olla ensikokeilu etälennonjohtojärjestelmän tuomisesta Suomeen.

Etäjärjestelmän avulla lentokentän lennonjohtoa voidaan hoitaa kamerajärjestelmien, muiden sensoreiden ja tietoliikenneyhteyksien avulla kauempana sijaitsevasta keskusvalvomosta.

Finavialle lennonjohtopalveluita tuottavan Air Navigation Services Finlandin toimitusjohtaja Raine Luojus on Bernerin kanssa samoilla linjoilla.

– Pohdimme tällä hetkellä Finavian kanssa, millaisella mallilla järjestelmän pilotointia lähdetään kokeilemaan. Alkuvaiheessa yhteistyö Ruotsin kanssa voisi olla mahdollista, Luojus sanoo.

Suomeen ollaan kuitenkin vahvasti hankkimassa myös omaa järjestelmää tulevina vuosina.

Etäjärjestelmästä merkittäviä säästöjä

Luojuksen mukaan järjestelmä toisi ilmailuun merkittäviä säästöjä esimerkiksi lennonjohtotornien infrakustannusten pienenemisen ansiosta. Lennonjohtotornit ovat kalliita rakentaa ja ylläpitää, kun taas etäjärjestelmä asennetaan tolppaan lentokentälle, eikä se vaadi suuria ylläpitokuluja.

Etälennonjohtojärjestelmän alkuinvestointi on Luojuksen mukaan varovaisesti arvioiden miljoonasta eurosta ylöspäin.

– Summa riippuu tietenkin kentästä, jolle systeemi asennetaan ja esimerkiksi siitä, millaisia kameroita hankitaan.

Hyötyä pienemmille kentille

Sekä Luojus että Berner nostavat esiin maakunnallisten lentokenttien lennonjohdon toteuttamisen tulevaisuudessa.

Bernerin mukaan etälennonjohdon avulla pystyttäisiin kevyempään ja ympärivuorokautiseen lennonvarmistukseen pienemmillä kentillä. Tämä taas mahdollistaisi maakunnallisten kenttien pitämisen auki ja tukisi pienilmailun kehittämistä.

– Järjestelmä tukisi myös pienimuotoisempaa ilmailun reittiliikennettä, Berner sanoo.

Pitkällä aikavälillä etälennonjohtojärjestelmä laskisi Luojuksen mukaan lisäksi henkilöstökuluja, kun yksi lennonjohtaja voisi johtaa useampia pieniä, harvaan liikennöityjä kenttiä.

Keskitetty lennonjohto antaisi myös joustavuutta kenttien avaamiseen, sillä etäkeskuksessa lennonjohto on paikalla ympäri vuorokauden. 

Etälennonjohtojärjestelmän käyttöönottaminen Suomessa tukisi Anne Bernerin mukaan myös ylipäätään lentoliikenteen digitalisoitumista.

Lisää aiheesta:

Oslon ja Kööpenhaminan droonit saivat Suomen viranomaiset arvioimaan suorituskykyään: "Jatkuva valmius"Finavia: Maakuntalentojen tuki lopetettava – yhtiölle vuosittain miljoonatappiotDroonit lähtevät lentoon – Suomessa on alettu jo valmistautua matalan ilmatilan aluksiin kaupunkien ylläSuomessa valmistellaan lennonjohtoa etätöihinLentävät dronetaksit mahdollisia jo muutamassa vuodessaKilpailutus tekee tuloaan lennonvarmistuspalveluihin myös Suomessa
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 05:20
    Köyhyys

    Suomi joutui myös toiselle tarkkailuluokalle

  • Eilen22:04
    Kadonneet

    Mies kadonnut Joensuussa

  • Eilen20:03
    Liikenneonnettomuudet

    Henkilöauto ja aura-auto kolaroivat: Kolme kiidätetty sairaalaan

  • Eilen17:48
    Petteri Orpo

    Orpo päivittelee Ylellä perussuomalaisten silmienvenyttelyä: "Lapsellista"

  • Eilen17:04
    Helsinki

    Helsingin poliisi nostanut valmiuttaan: Yksityiskohdista vaietaan