Lennonjohtopalveluita tuottava ANS Finland suunnittelee eri rintamilla, miten vastata tulevaisuuden ja kilpailutuksen haasteisiin. Niihin kuuluvat muun muassa lennonjohdon fyysisten tornipalvelujen mahdollinen korvaaminen osittain etätorneilla, liittoutuminen esimerkiksi Viron lennonvarmistusyhtiön kanssa sekä aluelennonjohdon mahdollinen siirto Tampereelta Vantaalle.
Toimitusjohtaja Raine Luojuksen mukaan periaatteessa kaikki Suomen kentät pystyttäisiin hoitamaan etänä.
Etätorniratkaisu olisi yksi keino vastata mahdolliseen kilpailuun, jos Finavia aloittaa tornipalvelujen kilpailuttamisen lentoasemilla. Luojuksen mukaan Finavia harkitsee kilpailuttamista.
Joissakin maissa tornipalveluja on jo avattu kilpailulle. Esimerkiksi Ruotsissa on useampia toimijoita, jotka tarjoavat palveluja kentillä.
– Jos Finavia avaa nämä (tornit) kilpailulle, me emme ehkä tarjoakaan palvelua enää kentillä, vaan rakennamme jonkun partnerin kanssa konseptin, jossa olisi etätornikeskus. Etänä pystyisimme tuottamaan palvelut huomattavasti henkilöstötehokkaammin.
Norjassa on jo etätorniratkaisu, jossa kentillä lähilennonjohtopalvelut toteutetaan keskuksesta.
– He ovat tehneet strategisen kumppanuuden eri teollisuustoimijoiden kanssa, Luojus kertoo.
Ruotsissa ANS Finlandia vastaava LFV on puolestaan tehnyt Saabin kanssa yhteisen yrityksen, jossa ne tarjoavat etätornipalveluja Saab-yhtiön kautta.
Ratkaisu Tampereen aluelennon kohtalosta pian
Aluelennonjohdon mahdolliseen siirtämiseen Tampereelta Vantaalle liittyvät yt-neuvottelut, jotka alkoivat muutama viikko sitten. Tampereen Aitovuoressa on vielä töissä hieman yli 30 aluelennonjohtajaa, kuten on laita myös Vantaalla.

