Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kilpailutus tekee tuloaan lennonvarmistuspalveluihin myös Suomessa

Joensuun lentoaseman lennonjohtotorni. Kuvituskuva.
Joensuun lentoaseman lennonjohtotorni. Kuvituskuva.All Over Press
Julkaistu 05.02.2018 23:28

MTV UUTISET – STT

Lennonjohtopalveluita tuottava ANS Finland suunnittelee eri rintamilla, miten vastata tulevaisuuden ja kilpailutuksen haasteisiin. Niihin kuuluvat muun muassa lennonjohdon fyysisten tornipalvelujen mahdollinen korvaaminen osittain etätorneilla, liittoutuminen esimerkiksi Viron lennonvarmistusyhtiön kanssa sekä aluelennonjohdon mahdollinen siirto Tampereelta Vantaalle.

Toimitusjohtaja Raine Luojuksen mukaan periaatteessa kaikki Suomen kentät pystyttäisiin hoitamaan etänä.

Etätorniratkaisu olisi yksi keino vastata mahdolliseen kilpailuun, jos Finavia aloittaa tornipalvelujen kilpailuttamisen lentoasemilla. Luojuksen mukaan Finavia harkitsee kilpailuttamista.

Joissakin maissa tornipalveluja on jo avattu kilpailulle. Esimerkiksi Ruotsissa on useampia toimijoita, jotka tarjoavat palveluja kentillä.

– Jos Finavia avaa nämä (tornit) kilpailulle, me emme ehkä tarjoakaan palvelua enää kentillä, vaan rakennamme jonkun partnerin kanssa konseptin, jossa olisi etätornikeskus. Etänä pystyisimme tuottamaan palvelut huomattavasti henkilöstötehokkaammin.

Norjassa on jo etätorniratkaisu, jossa kentillä lähilennonjohtopalvelut toteutetaan keskuksesta.

– He ovat tehneet strategisen kumppanuuden eri teollisuustoimijoiden kanssa, Luojus kertoo.

Ruotsissa ANS Finlandia vastaava LFV on puolestaan tehnyt Saabin kanssa yhteisen yrityksen, jossa ne tarjoavat etätornipalveluja Saab-yhtiön kautta.

Ratkaisu Tampereen aluelennon kohtalosta pian

Aluelennonjohdon mahdolliseen siirtämiseen Tampereelta Vantaalle liittyvät yt-neuvottelut, jotka alkoivat muutama viikko sitten. Tampereen Aitovuoressa on vielä töissä hieman yli 30 aluelennonjohtajaa, kuten on laita myös Vantaalla.

– Tampereella on lisäksi muutama tekniikan henkilö ja muutama asiantuntija. Tarjoamme kaikille heille töitä joko Vantaalla tai joillakin muilla paikkakunnilla. Ketään ei olla irtisanomassa, Luojus sanoo.

Tähän mennessä Tampereelta on hänen mukaansa siirtynyt Vantaalle töihin hieman yli 30 ihmistä.

AOP ANS Finlandin mediatilaisuus Vantaalla 5.2.2018 lennonjohto

Palvelujen siirtoa Tampereelta puoltavat Luojuksen mukaan muun muassa suuret kiinteistökustannukset. Aitovuoressa on melkein 5 000 neliötä tilaa, kun operatiiviset tilat mahtuvat hänen mukaansa noin 500 neliöön. Kiinteistöt ovat vielä toistaiseksi Finavian omistuksessa.

Päätöksiä mahdollisesta siirrosta voidaan Luojuksen mukaan odottaa lähiaikoina.

– Yt-lain mukaan olisimme voinet tehdä päätöksen jo 31. tammikuuta. Keskustelut ovat vielä kesken, hän sanoo.

Aluelennonjohtokursseille oppilaita ulkomailta

Tulevaisuuteen tähtää myös ANS:n suunnitelma tarjota lennonvarmistuspalveluja yli Suomen rajojen. Yksi tällainen on FINEST-hanke, joka tarkoittaa liittoutumista Viron lennonvarmistusyhtiön kanssa. Tässä ideana on, että ANS tarjoaisi yöaikaan Viron ilmatilassa kaikki palvelut.

– Me pystyisimme nykyhenkilökunnalla antamaan palvelut Viroon, koska yöaika on niin hiljaista. Eli meidän henkilöstömme käyttö tehostuisi ja virolaiset saisivat kustannuksia alas, Luojus sanoo.

ANS järjestää myös aluelennonjohtokursseja ulkomaisille lennonjohtajille. Tällä haavaa koulutuksessa on kahdeksan lennonjohtajaa Tshekistä.

Syksyllä ANS:n koulun penkille saapuu lennonjohtajia Virosta.

– He tulevat suomalaisten lennonjohto-oppilaiden kanssa samalle kurssille, Luojus kertoo. 

Lisää aiheesta:

Suomen ilmatilaa aiotaan muuttaa merkittävästi Suomessa valmistellaan lennonjohtoa etätöihinUhkaako koronan tuoma joutilaana olo jo pilottien lentotaitoa? Näillä keinoin lomautettujen ammattitaito yritetään varmistaa – "Turvallisuuden kanssa ei tehdä kompromisseja"KSML: Suomen lennonjohto voi pian olla Ruotsissa – näin uskoo BernerLentävät dronetaksit mahdollisia jo muutamassa vuodessaFinavia harkitsee myös uutta tutkaa – pimeät lentokoneet halutaan havaita
Kotimaa
ANS Finland esitteli lennonjohdon toimintaa Vantaalla mediatilaisuudessa 5.2.

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 21:32
    Parainen

    Kirjalansalmen silta avattiin liikenteelle osittain – katso, miltä näyttää Paraisten uusi maamerkki

  • 20:50
    Puolustusvoimat

    Karjalan prikaatin varusmies loukkaantui käsikranaattiharjoituksessa

  • 20:17
    Sää

    Meteorologilta kauhuennuste: Märkää mätkähtää

  • 17:02
    Lapua

    Poliisi tutkii Lapuan traktorikolaria törkeänä kuolemantuottamuksena

  • 15:29
    Helsinki

    Ruumis löytyi uimarannalta Helsingissä