Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kritiikki oli liikaa – S-Ryhmä pohtii uudelleen asiakkaiden tietojen keruuta

2:14Kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen piristänyt myyntiä
Julkaistu 08.08.2016 17:40

MTV UUTISET – STT

S-Ryhmä aikoo pohtia uudelleen ilmoittamaansa asiakkaiden ostostietojen tarkkaa keräämistä. Asia otettiin uudelleen harkintaan kielteisen julkisuuden vuoksi.

SOK-yhtymän pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo, että S-Ryhmä selvittää vielä elokuun aikana, voisiko asiakas valita, millä tarkkuudella yhtiö kerää heidän ostostietojaan. S-ryhmän kilpailijalla Keskolla tämä valinnanvapaus on jo käytössä.

– On todennäköistä, että meillekin tulee vaihtoehtoja, eli onko se kauppasumma, tuoteryhmäkohtaista vai tuotekohtaista tietoa, Heikkilä sanoo Ylelle.

– Nyt käydään keskustelut tietosuojavaltuutetun ja kuluttajaviranomaisten kanssa, ja sen pohjalta linjataan miten tämä meillä tulee olemaan, Heikkilä sanoi STT:lle.

S-ryhmä kertoi aiemmin alkavansa kerätä syyskuussa tarkempaa tietoa kuluttajista yksittäisten ostojen perusteella. Vuodesta 2014 lähtien tarkkaa tuotetasoista ostotietoa on kerätty Sokos- ja Emotion-ketjujen myymälöistä sekä Sokoksen, Prisman ja Kodin Terran verkkokaupoista.

Vastaisuudessa käytäntö kuitenkin laajenee myös Prismoihin, S-marketeihin, Saleihin, Alepoihin, ABC:ihin, Kodin Terroihin, S-Rautoihin ja Marks & Spencereille.

Tiedot ostoksista saadaan, jos asiakas käyttää S-etukorttia. Järjestelmän ulkopuolella ovat vain S-ryhmän hotellit ja ravintolat.

S-Ryhmän ilmoituksesta aloittaa tarkka ostostietojen keruu S-Etukorttia käyttävistä asiakkaista aiheutti laajaa kritiikkiä heinäkuussa. Kuluttajaliitto näki ongelmaksi sen, että asiakas ei voisi kieltää tietojen keräämistä muuten kuin lopettamalla etukorttinsa käytön.

Lisää aiheesta:

Tuleeko popsittua enemmän karkkia vai kasviksia? Kaupparyhmän uusi palvelu paljastaa totuuden sinunkin ostoksistasiS-ryhmän "happy hour" leviää koko Suomeen: Prismoissa ruokiin –60% -alelaputS-ryhmä perui aikeensa asiakastiedon tarkasta keräämisestä: "Otimme opiksemme"Kuluttajaliiton lakimies huolestui ostostietojen keräämisestä: Tähän loppui S-kortin käyttäminenTietosuojavaltuutettu haluaa selvittää S-ryhmän tiedonkeruun asiakkaistaKeskon pääjohtaja: Kiristynyt kilpailu yksi syy Lähikaupan ostoon
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 06:02
    Robotiikka

    MTV tutustui humanoidirobotti Arskaan

  • 05:30
    Kotimaa

    Stubb matkustaa YK:n ilmastokokoukseen

  • 05:19
    Karhut

    Onko suuntana talvipesä? Rajavalvontakamera ikuisti hellyttävän näyn Lieksassa

  • Eilen21:37
    Espoo

    Espoossa kadonnut tyttö on löytynyt

  • Eilen20:50
    Kuluttajariidat

    Vuokranantaja lähetti 9 000 euron laskun kissan tuhoamasta asunnosta