S-ryhmän "happy hour" leviää koko Suomeen: Prismoissa ruokiin –60% -alelaput

Prisma ruokakauppa
Prismoissa myydään jatkossa ruokatuotteita jopa -60 prosentin alennuksella yhdeksän jälkeen. Lehtikuva

S-ryhmän myöhäisillan alekokeilu leviää nyt HOK-Elannon Primoista valtakunnalliseksi.

S-ryhmän uusi ruokamanifesti julkaistiin viime maanantaina Porin SuomiAreenassa.

S-ryhmä julkaisi heinäkuun alussa uuden ruokamanifestinsa, jossa se listaa 9 teesiä ja tavoitetta ruokakaupan muutokselle.

Tuoreessa ruokamanifestissaan S-ryhmä muun muassa sitoutuu vähentämään omaa ruokahävikkiään 15 prosentilla vuoteen 2020 mennessä.

Yksi ase hävikin vähentämiseen tulee olemaan myöhäisten iltatuntien ”happy hour” -hinnoittelun laajentaminen valtakunnalliseksi. Näiden tuntien aikana saa 60 prosentin alennuksen tuotteista, joiden päiväys on menossa vanhaksi.

HOK-Elanto aloitti vuoden 2016 helmikuussa Prismoissa käytännön, jossa kello 21 jälkeen asiakas saa jo alennetuista elintarvikkeista tupla-alennuksen. Tämä tarkoittaa sitä, että ”–30%” -merkityistä tuotteista saa 60 prosentin alennuksen, kun ostokset tekee yhdeksän jälkeen.

– Se on meidän kannaltamme ekologista ja myös taloudellisesti perusteltua. Samalla se antaa asiakkaillemme mahdollisuuden tehdä edullisia löytöjä ja säästää ruokalaskussa, HOK-Elannon Prisma-ketjun johtaja Lassi Juntunen totesi halpuutuskampanjasta vuonna 2016.

KL: Punalaputetuissa aletuotteissa myös ongelma

SOK:n vähittäiskaupan suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen kertoo Kauppalehdelle, että punalaputettuja aletuotteita myytiin koko S-ryhmässä viime vuonna 50 miljoonaa kappaletta.

Myös joissain K-kaupoissa on käytössä omat aletarrat, mutta aivan mutkatonta ei niiden käyttö kuitenkaan ole. K-Supermarket Torpparinmäen kauppias Teemu Tikkala kertoo Kauppalehdelle, että osa tuotteista käy kaupaksi vain alennuksella, jolloin niitä ei oikeasti olisi järkeä pitää valikoimissa ollenkaan.

– Laputtaminen on kaksipiippuinen juttu. Pyrimme siihen, ettei jouduttaisi laputtamaan. Se on tavallaan turhaa työtä, ja kyse voi olla tuotteesta, jota asiakas ei välttämättä halua ostaa kuin alennuksella, Tikkala kommentoi Kauppalehdelle.

Lähteet: S-ryhmä, Kauppalehti

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat