Kesko: Emme lähde sirkustelemaan ruuan hinnan kanssa

Helander:"Kotimaisen ruoan hinnalla ei pidä sirkustella" 1:48

Keskon pääjohtaja Mikko Helander heitti keskiviikkona piikin kilpailevan S-ryhmän suuntaan.  

– Emme lähde sirkustelemaan ruuan hinnalla, Helander sanoi.  

Kesko on joutunut altavastaajan asemaan ruuan hintakilpailussa sen jälkeen, kun S-ryhmä vuosi sitten ilmoitti näyttävästi omista alennuksistaan.  

Helander muistutti, että Kesko ehti ilmoittaa eräiden elintarvikkeiden hintojen laskuista jo syksyllä 2014. Se ei kuitenkaan markkinoinut manööveriään yhtä näyttävästi kuin kilpailija.  

Vastikään Kesko kertoi jälleen alentavansa ruuan hintoja, koska raaka-aineiden maailmanmarkkinahinnat ovat olleet laskussa. Kesko kertoi omista hinnanalennuksistaan sopivasti päivää ennen kuin S-ryhmä ilmoitti omista alennuksistaan.  

Hinnalasku väliaikaista

Ruuan hinnanlasku on Helanderin mukaan ilmiönä väliaikainen.  

– Emme usko, että ruuan hinta laskee loputtomasti. Tilanne muuttuu, Helander sanoi.  

Keskon näkemyksen mukaa ruuan hinta pikemminkin nousee kuin laskee tulevaisuudessa, koska ruuasta on pulaa maailmalla.  

Helanderin mukaan K-kaupoilla ei ole tarvetta niin kutsuttuun sirkusteluun myöskään siitä syystä, että monille kuluttajille hinta ei ole ainoa ostopäätökseen vaikuttava tekijä.  

– Kuluttajat arvostavat myös laatua, valikoimaa ja asioinnin helppoutta, Helander luetteli.  

Hänen mielestään Keskolla ei ole syytä harmitella, että S-ryhmä olisi varastanut shown hintakilpailussa.

– Olemme hyvin erilainen päivittäistavarakaupan toimija.

Kanta-asiakasjärjestelmä uudistuu

Viime vuoden lopulla Kesko kertoi ostavansa Siwoja ja Valintataloja pyörittävän Suomen Lähikaupan. Helander ei keskiviikkona kommentoinut kaupan edistymistä, koska asia on edelleen kilpailuviranomaisten käsiteltävänä.

S-ryhmä on päivittäistavarakaupassa kaukana Keskon edellä noin 46 prosentin osuudella. Jo kaupan julkistamisen yhteydessä Helander sanoi, ettei odota Suomen Lähikaupan tuovan automaattisesti seitsemän prosentin lisäystä K-ryhmän nykyiseen noin 33 prosentin osuuteen.

Jotakin uutta K-ryhmän asiakkaille on kevään aikana tulossa. Kesko aikoo uudistaa kanta-asiakkaiden Plussa-järjestelmän. Helanderin mukaan isoja uudistuksia on tulossa, mutta hän ei vielä lähtenyt isommin avaamaan niitä.

– Digitaalisuus on keskeisessä roolissa, Helander sanoi.  


Lue myös:

    Uusimmat