Lastenkirjallisuudessa on totuttu tuotteistamiseen. Suosikkihahmot otetaan käyttöön mahdollisimman monessa eri muodossa teatteriesityksistä elokuviin ja lautapeleistä elintarvikkeisiin.
Risto Räppääjä -hammastahna ei hämmästytä ketään, mutta viime vuosina myös aikuisten kotimainen kaunokirjallisuus on levinnyt yhä laajemmalle perinteisten rajojensa yli.
Tuomas Kyrön Mielensäpahoittaja-hahmo on päätynyt elokuvateattereiden kautta Reino-tossuihin ja laudeliinoihin asti. Bonnier Books Finland -kustantamo on kertonut, että Mielensäpahoittaja-brändin ympärille rakennetaan lähivuosina kirjatuotteiden sarja. Kustantamon ja kirjailijan välinen yhteistyösopimus kattaa siis romaanien lisäksi tuotteistamista.
Osa kirjailijoista valvoo oheistuotteita ja romaaniensa versiointia itsenäisesti, ilman suuren kustantajan apua. Esimerkiksi Sofi Oksanen huolehtii brändistään oman kustantamonsa kautta.
Neljäntienristeys- ja Lopotti-menestysromaaneista tunnettu Tommi Kinnunen sanoo, että kirjailijan on hyvä ymmärtää kirjallisuuden liiketoiminnallinen puoli.
– Turhan usein kirjallisuudesta puhutaan pelkkänä taiteena. Onhan se sitä, mutta samalla kirja on tuote, jota myydään.
Jakolinjat ovat menneisyyttä
Kinnusen Neljäntienristeystä muokataan parhaillaan oopperaksi, joka saa ensi-iltansa Oulun kaupunginteatterissa tammikuussa 2017.
