Tavaraliikenteen jatkuminen on turvattava kaikissa olosuhteissa, tämä oli viime viikolla keskeinen viesti kaikilta johtavilta eurooppalaispoliitikoilta. Tämä siitä huolimatta, että yhä useampi maa on tuonut rajatarkastukset takaisin vapaan liikkumisen ja tavaraliikenteen Schengen-alueelle.
Tilanne on useilla rajoilla silti myös tavaraliikenteen sujuvuuden kannalta katastrofaalinen, pahimmat jonot nähtiin Puolan ja Saksan rajalla, jossa kuudenkymmenen kilometrin jonot tarkoittivat kolmenkymmenen tunnin matelua kohti maiden välistä rajaa.
Saksalaisen Willich-kuljetusyhtiön logistiikkajohtaja Ryan Chmielewski sanoo, että kuljettajat tietävät tekevänsä yhteiskunnan toimivuuden kannalta nyt ensisijaisen tärkeää työtä.
– Kuskit tekevät nyt kaikkensa. Kukaan ei ole ilmoittautunut sairaaksi. Kaikki tietävät, miten tärkeää hygieniasta on nyt pitää huolta, niin lastatessa kuin purkaessa, mutta myös matkalla. Siksi on todella surullista, minkälaisissa olosuhteissa kuljettajat joutuvat nyt työskentelemään.
Tarpeet ämpäriin
Chmielewskin mukaan rekkakuskit joutuvat normaaliaikoinakin työskentelemään huonoissa olosuhteissa, mutta nyt pandemian aikana tilanne on entistään huonontunut. Suurin ongelma on niinkin arkinen kuin wc:t.
– Suurin osa moottoriteiden levähdyspaikkojen vessoista on pandemian takia suljettu. Tai jos jossakin on wc-tilat vielä avoinna, ne ovat katastrofaalisessa kunnossa, wc-paperit on varastettu, saippuaa saati käsidesiä ei ole.
Rekkayhtiön logistiikkajohtaja kertoo Frankfurter Allgemainen haastattelussa konkreettisen esimerkin viime viikolta. Yhtiön kuljettaja vei lastiaan Sveitsiin, 200 kilometrin matkalla yksikään julkinen wc ei ollut käytettävissä, ei levähdyspaikoilla eikä huoltoasemilla.
