Korona kurittaa edelleen rajusti henkilöstöravintoloita. Ruokailijoiden määrä kyntää yhä pahasti alamaissa, eikä nopeaa helpotusta tilanteeseen ole näköpiirissä.
– Koko ravintola-ala on ahtaalla, ja pahiten kärsineitä ovat juuri henkilöstöravintolat. Toimiala ui todella syvällä, sanoo alan etujärjestön Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.
Kolmesta alan yrityksestä eli Compass Groupista, Sodexosta ja Antellilta kerrotaan, että henkilöstöravintoloissa on kokonaisuutena ottaen noin puolet tai jopa yli puolet vähemmän asiakkaita kuin aikana ennen koronaa. Mullistus tapahtui liki yhdessä yössä viime vuoden maaliskuussa, kun Suomi meni kiinni ja ihmiset siirtyivät sankoin joukoin etätöihin ja -opiskeluun.
Kevään shokkivaihetta seurasi Compass Group Suomen operatiivisen johtajan Hannu Rahnaston mukaan kesä, joka on henkilöstöravintoloissa tavallisestikin hiljaisempaa aikaa.
Alkusyksystä alalla oli nähtävissä hieman positiivista virettä, mutta se tyssäsi alkuunsa, kun koronan toinen aalto iski.
– Ravintoloiden asiakasmäärä ei ole syksystä noussut, oikeastaan jopa päinvastoin, jos katsotaan sitä, missä oltiin esimerkiksi lokakuussa, Rahnasto sanoo.
Ovia kiinni ja ihmisiä pois
Asiakasmäärien raju pudotus näkyy muun muassa siitä, miten yritykset pystyvät pitämään ihmisiä töissä ja mitä paikkoja kannattaa pitää auki. Esimerkiksi Compass Group ilmoitti tammikuun lopulla yt-neuvottelujen tuloksesta, jonka myötä enintään 365 ravintolahenkilöstön edustajaa irtisanotaan, korkeintaan 550 osa-aikaistetaan ja enintään 2 300 ihmistä lomautetaan määräaikaisesti tai toistaiseksi.