Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Korjaamoalan rasvamonttuimago istuu tiukassa mutta sähköautoista odotetaan apuvirtaa asentajapulaan

5:28Sähköautoilun vallankumousKATSO MYÖS: Bensalenkkari Marko vaihtoi sähköautoon – näin paljon hän on säästänyt alle vuodessa.
Julkaistu 07.01.2024 06:26

STT

Autokorjaamoissa toivotaan, että sähköistyvä autokanta palauttaisi nuorten kiinnostuksen asentajan ammattiin.

Sähköistyvän autokannan on pelätty ajavan etenkin pienempiä autokorjaamoja ahdinkoon, kun ajokkien huoltotarve vähenee eivätkä osaaminen ja käytössä olevat laitteet riitä sähköautojen huoltamiseen.

Monilla alan yrityksillä on edessään erikoistuminen tiettyihin korjauskohteisiin, liittyminen isompaan korjaamoketjuun tai ovien sulkeminen. Varsinkin ikääntyneemmän yrittäjäkunnan on ennustettu heittävän työrukkasia nurkkaan, jos edessä on kalliita investointeja uuteen korjaamoteknologiaan.

Merkkiliikkeiden ulkopuolista korjaamoalaa edustavan Autoalan Palvelutuottajat ry:n puheenjohtaja Taneli Hakkarainen tunnistaa edellä kuvatun tilanteen. Hän ei kuitenkaan pane korjaamoyrittäjiä uhkaavaa ahdinkoa pelkästään sähköautojen syyksi. Autoteknologiassa on otettu myös aiemmin isoja kehitysloikkia, joissa alan yrittäjien on pitänyt pysyä mukana. Samalla uhasta on tullut myös mahdollisuus.

– Aikanaan tulivat katalysaattorit ja suorasuihkutus, sitten tietokoneet ja sähköinen diagnostiikka. Sähköautot ovat tätä samaa jatkumoa, muistuttaa autokorjaamoja Helsingissä, Lahdessa ja Kuopiossa pyörittävä Hakkarainen.

Tarvetta sadoille asentajille

Sähköautoja suurempi käytännön haaste vaikuttaa olevan osaajapula. Korjaamoalan vetovoima on hiipunut viime vuodet tasaista tahtia, eikä asentajia enää löydy riittävästi eläköityvien ammattilaisten tilalle. Esimerkiksi Autoalan Keskusliiton AKL:n kyselyn mukaan sen jäsenliikkeillä on noin 700 uuden mekaanikon välitön palkkaustarve.

Korjaamoyrittäjien hartaana toiveena on, että sähköistyvä autokanta palauttaisi nuorten kiinnostuksen alaa kohtaan.

– Sähköautojen huoltaminen ja korjaaminen ovat jo pitkälti tietokonetyötä. Mielikuvat öljyisistä käsistä ja likaisista korjaamohalleista tuntuvat kuitenkin olevan tiukassa, Hakkarainen harmittelee.

Töitä toki riittää myös perinteisten polttomoottoreiden parissa, vaikka sähköautojen myyntimäärät ovat kasvaneet pari viime vuotta ripeästi.

AKL:n tilastojen mukaan Suomessa oli vuoden 2023 lopussa liikennekäytössä lähes 84 000 sähkökäyttöistä henkilöautoa ja 135 000 lataushybridiä. Perinteisiä polttomoottoriautoja oli samaan aikaan rekisterissä yli 2,5 miljoonaa.

– Niissä on korjaamista vielä pitkäksi aikaa, Hakkarainen vakuuttaa.

Pelialan sijaan autoalalle?

AKL:n teknisen johtajan ja myös alan koulutusasioista vastaavan Jouko Sohlbergin mukaan korjaamoalalle oli takavuosina tulijoita riittämiin. Nyt opintolinjojen aloituspaikat saadaan hädin tuskin täyteen.

– Ikäluokat kutistuvat vuosi vuodelta, ja kisaamme nyt samoista osaajista muiden ammattialojen kanssa. Rasvamonttuimago on tiukassa, vaikka työympäristöt ovat jotain aivan muuta, Sohlberg sanoo.

Hakkaraisen tavoin hän toivoo, että sähköautot toisivat mukanaan positiivisen käänteen opiskelijahakuihin. Se kuitenkin edellyttää alan toimijoilta entistä aktiivisempaa otetta ja viestintää, josta yksi esimerkki on AKL:n syksyllä 2023 käynnistämä Vetovoima-kampanja.

– Alalla tarvitaan jatkossa sähkö- ja ohjelmisto-osaamista eli pelialan sijaan kannattaakin suunnata autoalalle. Koulun penkille joutuvat myös kokeneet konkarit, mikäli aikovat jatkaa töitä sähköautojen parissa, Sohlberg sanoo.

Huollot tehdään vielä ajallaan

Monessa kotitaloudessa on jouduttu suhdanteiden synkentyessä tinkimään arkisista menoista, mutta yleinen säästölinja ei vielä näy autokorjaamojen tilauskirjoissa.

Autoklinikka-ketjuun kuuluvia Alppilan Autohuolto -korjaamoja Helsingissä sekä Mekonomen-ketjuun kuuluvia toimipisteitä Lahdessa ja Kuopiossa pyörittävän Taneli Hakkaraisen mukaan esimerkiksi määräaikaishuollot tehdään varsin uskollisesti ajallaan, vaikka talous olisi tiukalla.

– Nykyautoissa pientenkin huoltotöiden tekeminen itse on varsin työlästä. Lisäksi useimmat autonomistajat tiedostavat sen, että huoltojen laiminlyönnistä koituu aikanaan vielä isompia kustannuksia, Hakkarainen toteaa.

Vuosikymmenen vaihteen jälkeen heikosti käynyt uusien autojen kauppa näkyy kuitenkin aikanaan etenkin merkkiliikkeiden korjaamoilla, joissa valtaosa takuun piirissä olevista uudenkarheista ajokeista huolletaan.

– Kun autokauppa käy vaisusti, on huollettavia autojakin vähemmän, Hakkarainen ynnäilee.

Lue myös: Maanteille hyytynyt tavanomaista enemmän autoja, kertoo tieliikennekeskus

Tässä ovat maailman kalleimmat autot

Lisää aiheesta:

Polkupyöräkorjaamot täyttyvät sähköpyöristä – kuusiokoloavaimien kansa ei enää pärjääMuseoautokannassa näkyy nyt lamavuosien myyntikuoppa – autotallien kätköistä löytyvät papan helmet käyvät vähiinJos rahaa ei ole, ei autoakaan korjata – suomalaisten ohenevat lompakot ajavat yrittäjiä ahtaalleMitä sähköautolle tapahtuu, kun se vanhenee? Voi vaatia pitkän listan erikoistöitä: "Jokainen ymmärtää, ettei..."Mitä sähköauton korjaamisesta pitää tietää? Yksi asia on ammattimiehen mielestä "ensiarvoisen tärkeä"Sähköautojen yleistyminen muuttaa autokorjaamobisnestä: Yksi yllättävä seuraus murroksen keskellä
AutotSähköautotLiikenneTyöKoulutusKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 14:11
    Toyota

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • 08:45
    Takaisinvedot

    Traficom varoittaa: Poista tämä turvaistuin käytöstä välittömästi!

  • Eilen19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen